Fakta om E39 Lyngdal vest – Ålgård
date_range
31. august 2018
Artikkelen er over ett år gammel. Tallene kan være endret for endelig korridor.
Målene for utbyggingen:
- Reduserte avstandskostnader
- Ingen driftsstans som følge av vanskelig vintervedlikehold
- Ingen møteulykker og en ulykkesfrekvens og skadekostnad som er lik eller bedre enn normalt for en fire-felts vei
- Første kontrakt i markedet kan bli:
- Strekningen Bue til Ålgård kan bli cirka 13 kilometer, mellom to og tre milliarder
Eksempelvis elleve kilometer vei, tunnel 800 m og bruer 600 m for en av korridorene
- Strekningen Bue til Ålgård kan bli cirka 13 kilometer, mellom to og tre milliarder
- Opp mot 14 tunneler, og 33 kilometer med tunneler. Avhengig av valg av korridor.
- Lengste mulige tunnel er Hovstunnelen fra Hovsvatnet til Ualand på 7,4 kilometer. Avhengig av valg av korridor.
- Opp mot 18 lengre bruer, og totalt ca seks kilometer med bruer.
- Veien planlegges med åtte kryss.
- Avhengig av korridoren så er dette mulige plasseringer av kryssene: Bollestad, Bue, Vikeså, Sagland, Årrestad, Grøsfjell, Moi, Birkeland, Flikka, Lølandsvatn og Opofte
- Motorveien får minst 20 meter veibredde, 800 meter kurveradius og maks fem prosent stigning
- Kostnad fra 32,1 milliarder til 36,4 milliarder.
- Utredningsområdet er cirka 340km2 stort
- Berørte kommuner: Lyngdal, Kvinesdal, Flekkefjord, Lund, Eigersund, Bjerkreim og Gjesdal
- Berørte fylker: Vest-Agder og Rogaland