Slik gikk det den togfri helgen

Forrige helg var det togfri helg, og Nye Veier benyttet anledningen til å bygge ny jernbaneundergang på Holan. Arbeidet måtte bli gjort på 48 timer. Hvordan gikk det?

Lørdag rundt kl. 12, og siste innspurt på gravearbeidet i byggegropen til undergangen. I grøften skal det legges overvannsrør som skal ligge under nye jernbaneundergangen. (Foto: Hæhre)


– Arbeidet i helgen gikk fint. Vi ble ferdig og åpnet jernbanesporet med en margin på litt over to timer, sier en fornøyd Lars Erik Moe, konstituert prosjektsjef i Nye Veier.

Den nye jernbaneundergangen er en del av det forberedende arbeidet for ny E6 fra Kvithammar til Åsen, og skal sikre anleggstilkomst til Vollselva og områder sør for Nordlandsbanen. I anleggsperioden skal undergangen fungere som planskilt adkomstvei for anleggstrafikk til sørsiden av jernbanen. Når anleggsperioden er over, vil den fungere som jordbruksundergang for grunneiere som skal komme seg til åkerteiger på sørsiden av jernbanen.

Skyene truet, men været ga heldigvis ingen store utfordringer. Den mest kritiske perioden, værmessig, var utgravingen av byggegropen i starten av togbruddet. I denne perioden var det stort sett oppholdsvær. (Foto: Hæhre)


Krever god planlegging
For å kunne bygge ny jernbaneundergang, er man helt avhengig av slike togfrie luker. Denne luken var på 48 timer.

– Utfordringen er naturligvis at alle arbeidsoperasjoner skal foregå på et begrenset område i en meget begrenset tidsperiode. God planlegging er avgjørende for å lykkes. Det gjelder å utnytte alle ressursene best mulig gjennom hele den togfrie perioden, sier Moe.


F.v: Andreas Enger i Nye Veier, André Bakken i Hæhre og Lars Erik Moe i Nye Veier. Utbyggingsdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan, hadde bursdag på søndag, og Moe stilte derfor med kake til gjengen. Bursdagsbarnet knipset bildet. (Foto: Nye Veier)


Masse massetransport
Selve undergangen var prefabrikkert og måtte «bare» monteres på stedet. Det ble utført gravearbeider, montering av betongelementer og etablering av ny jernbaneskinne. Og det var massetransport. Masse massetransport. 

– I løpet av helgen ble det gravd ut og fylt tilbake ca. 11 000 m3 med jord og steinmasser. Dette tilsvarer ca. 1100 lastebillass, sier Moe.

Arbeidet ble utført av Hæhre som er Nye Veiers entreprenør på Kvithammar-Åsen-prosjektet. Nye Veier samarbeider med Bane NOR om finansieringen av den nye undergangen. Det er fordi vi også har sanert tre usikrede planoverganger.


For å rekke å bli ferdig med den nye jernbaneundergangen i løpet av de 48 timene var det nødvendig med anleggsdrift døgnet rundt. (Foto: Nye Veier)


Søndag kveld og jernbaneundergangen er ferdig montert! Det gjenstår fortsatt en del arbeid, som for eksempel å montere jernbaneskinnene. (Foto: Hæhre)


Arbeidet går på skinner! Her er anleggsarbeiderne godt i gang med å montere jernbaneskinnene over den nye undergangen. (Foto: Hæhre)

Bilder