E6-konkurranse til markedet

Konkurransen om bygging av E6 fra Storhove til Øyer kommer i mars
Strekningen på E6 fra Storhove til Øyer inngår i utbyggingen av 43 kilometer med firefelts motorvei mellom Moelv og Øyer. Prosjektet er delt i tre kontrakter og det er den nordligste kontrakten som nå skal lyses ut. Realisering av ny vei mellom Storhove og Øyer er en viktig del av moderniseringen av E6 gjennom Innlandet.
- Vi har stor tro på at dette er et attraktivt prosjekt. Konkurransen har en størrelse, som passer mange entreprenører. Oppgavene er interessante for de riktige entreprenørene, sier Anette Aanesland, som er administrerende direktør i Nye Veier.
Den anslåtte verdien på kontrakten for strekningen er på 1,6 milliarder kroner. Etter kvalifisering vil tre til fem tilbydere bli invitert til å gi tilbud på kontraktene. Fra utlysning av konkurransene vil det ta mellom ni og tolv måneder til en entreprenør er klar til å starte med arbeidet.
Nye Veier avlyste konkurransen for den samme strekningen i 2020. Siden da er reguleringsplanen vedtatt, og det reduserer risikoen for både totalentreprenøren og Nye Veier.
Dette er en av syv konkurranser, som Nye Veier planlegger å sende til markedet i løpet av 2022. Dette er ny rekord for Nye Veier i antall nye kontrakter i løpet av et år. Den samlede verdien for alle kontraktene er anslått til 15 milliarder kroner.
Strekning |
Annonsering |
Anslått verdi eks mva |
Type |
Sted |
E6 Storhove – Øyer |
Mars |
1,6 mrd |
Tunnel/vei |
Innlandet |
E6 Berkåk – Vindåsliene |
April |
2 mrd |
Vei/tunnel/bru |
Trøndelag |
E6 Sørelva – Borkamo |
Mai |
700 mill |
Vei |
Nordland |
E39 Bue – Ålgård |
August |
2,2 mrd |
Vei/tunnel/bru |
Rogaland |
E39 Mandal – Lyngdal |
September |
4,7 mrd |
Tunnel/vei/bru |
Agder |
Rv13 Skare – Sogndal |
Oktober |
200 mill |
Vei/sikring/div |
Vestland |
E18/E39 Ytre ring |
November |
3,8 mrd |
Tunnel |
Agder |
Konkurransene kommer til markedet etter at reguleringsplanene for strekningene er vedtatt av kommunene. Prosjektene må gi god oppnåelse av målene som er satt for prosjektet. Nye Veier må ha dekning i budsjettene for å gjennomføre konkurransene.
Nye Veier går nå bort fra byggherrens makspris på alle prosjektene.
- Vi har selv gjort noen erfaringer, og entreprenører og rådgivere har delt sine erfaringer. Vi mener endringene vi nå gjør vil gi flere tilbydere på viktige konkurranser. Det er viktig for å skape mer verdi for de samme ressursene. Nå blir det forhandlinger, og målet er blant annet å redusere risikoen for tilbyderen og for Nye Veier, forklarer Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked.
Nye Veier skal fortsatt bruke totalentrepriser med fastpris. Entreprisene skal være basert på en vedtatt reguleringsplan. Krav til funksjon fremfor detaljerte kravlister er fortsatt sentralt for å bruke kompetansen best hos entreprenørene. Det ligger fortsatt viktige incentiver til entreprenørene med å gjøre prosjektene enda bedre.
Kontakter
Bjørn Børseth
Direktør for kontrakt og marked
975 01 310
Christian Altmann
Kommunikasjonsdirektør
90968541
christian.altmann@nyeveier.no
Bilder


