Gå til hovedinnhold

E6 Helltunnelen – Hellstranda

Dokumentasjon brukt i forbindelse med reguleringsplanarbeidet.

Ny E6 Helltunnelen – Hellstranda omfatter en ca. 850 m ny E6, som planlegges som firefelts motorveg med fartsgrense 90 km/t (se figur 1). E6, med tilhørende turveg, blir delvis lagt på utfylling i sjø. Turvegen har en bredde på 5 meter, inkludert skulder og sikkerhetssone på 1,5 meter mot sjøen. Turvegen og E6 blir adskilt med en mur, som er en del av bølgevernet. Murkonstruksjonen skal hindre bølger og sjøsprøyt fra å nå E6, men skal også fungere som støyskjerm mellom E6 og turvegen.

Gjeldende reguleringsplan for Hellstranda lar seg ikke gjennomføre på grunn av konsekvenser for naturmiljøet. I dialog med Stjørdal kommune ble det derfor bestemt at det skulle lages en ny reguleringsplan for området. Målet for ny reguleringsplan var minst mulig utfylling i sjø, og dermed en kraftig reduksjon av arealbeslag i vassdrag/sjø i forhold til gjeldende reguleringsplan. Nytt planforslag har redusert utfyllingsbehovet med ca. 70 % i sjø og ca. 79 % av bløtbunnsarealet, sett i forhold til gjeldende reguleringsplan. Dette betyr at ny reguleringsplan har begrenset behovet for utfylling i sjø vesentlig. Det er da tilstrebet å unngå og begrense skadevirkningene, samt istandsette eller erstatte tapt bløtbunnsområde i henhold til tiltakspyramiden fra Miljødirektoratet.

 

Figur 1: Illustrasjon av planforslaget (Illustrasjon av Rambøll).
Figur 1: Illustrasjon av planforslaget (Illustrasjon av Rambøll).

Ny foreslått løsning vil gi en samlet utfylling på Hellstranda på ca. 16 000 m2 i sjø. Av dette utgjør bløtbunnområdet ca. 9 500 m2. Dette området har i dag funksjon som beiteområde for sjøørret, og det er dette arealet som skal kompenseres.  

 

Planforslaget omfatter derfor også flytting av eksisterende molo (se figur 2). Hensikten med å flytte moloen er å tilrettelegge for økt areal med bløtbunn mellom moloen og E6. Det nye bløtbunnsområde skal fungere som kompensasjon for beiteområde til sjøørret som går tapt i forbindelse med vegutbyggingen.

Figur 2: Illustrasjon av kompensasjonstiltak som innebærer en flytting av eksisterende molo nord for Hellstranda. Vegtiltaket er lagt inn ved Hellstranda. Området sees fra dagens utløpsområde inn mot Stjørdalselva. Merk at dette kun er en illustrasjon, nøyaktig utforming molo vil bestemmes på et senere tidspunkt (Illustrasjon av Rambøll).
Figur 2: Illustrasjon av kompensasjonstiltak som innebærer en flytting av eksisterende molo nord for Hellstranda. Vegtiltaket er lagt inn ved Hellstranda. Området sees fra dagens utløpsområde inn mot Stjørdalselva. Merk at dette kun er en illustrasjon, nøyaktig utforming molo vil bestemmes på et senere tidspunkt (Illustrasjon av Rambøll).

Kartet viser kystkonturen på eksisterende reguleringsplan på venstre sider av streken. På høyre side kan du se kystkonturen på den foreslåtte reguleringsplanen. Med redusert utfylling langs E6 over Hellstranda, og hvordan molo flyttes.

To planer skal oppheves

I forbindelse med detaljreguleringen for E6 Helltunnelen – Hellstranda foreslår Nye Veier å oppheve to gjeldende reguleringsplaner. Dette gjelder eksisterende reguleringsplan over planområde, planID 2-072 – E6 Helltunnelen – Hellstranda, og planID 1-122 – E6 ny, Parsell Hell – Værnes, inkludert mindre reguleringsendringer (bokstav A, B, C, D og E). Hensikten med å oppheve de to planene er å rydde i opp i kommunenes planregister og klargjøre hvilke planer som er gjeldende og hvilke som ikke lenger har rettsvirkning.

Interaktiv modell

Vi har laget en interaktiv modell som viser den foreslåtte situasjonen. 

Modellen krever 30-60 sekunder lastetid, og åpne i nytt vindu.

Mer informasjon

Vedlegg

Vedlegg: detaljregulering med konsekvensutredning E6 Helltunnelen – Hellstranda