Porteføljestatus - hva er status for veiene?
Vi har et høyt aktivitetsnivå, og ved utgangen av 2024 har selskapet seks store veiprosjekter under utbyggingen. I tillegg er større prosjekter i forberedelser til utbygging. I tillegg pågår et kontinuerlig arbeid med streknings- og prosjektutvikling slik at Nye Veier har prosjekter som er klare for gjennomføring.
For å øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten utvikler vi løsninger som reduserer kostnader og samtidig øker nytten for trafikantene. Det er de faste likviditetsrammene som avgjør hvor mange og store prosjekter vi til enhver tid kan ha under utbygging. Prisveksten de siste årene, samt kostnadsøkninger, gjør at den ubenyttede likviditeten i selskapet er begrenset. Derfor må vi må være varsomme med sette i gang nye prosjekter. Vi anvender en metode for helhetlig porteføljestyring som sikrer at vi bygger ut prosjekter med best samfunnsøkonomisk lønnsomhet først. Det kan du lese mer om hvis du følger denne lenken.
Nye Veiers portefølje per 31. desember 2024 består av 1 269 kilometer riksvei og 40 kilometer jernbane. Total utbyggingskostnad for porteføljen er estimert til 297 milliarder kroner (2024-kroner). Driftsporteføljen består per 31. desember 2024 av 135 km nybygd vei. Ringeriksbanen og E16 til Hønefoss, som inkluderer både vei – og bane, er en del av selskapets portefølje, men skal ha egen finansiering.
Illustrasjonen viser porteføljestatus per Q1 2025. Denne oppdateres hvert kvartal og du finner den i vår kvartalsrapport.
Det er utbyggings- og planaktivitet i alle områdene i vår portefølje:
E6 Trøndelag
I Trøndelag skal vi planlegge, bygge og drifte ny E6 fra Nedgård til Melhus, sør for Trondheim, og fra Ranheim til Asp ved Steinkjer, nord for Trondheim. Til sammen er dette 165 kilometer vei, som også inkluderer den åpnede delen av E6 mellom Kvål og Melhus. E6 fra Berkåk til Vindåsliene er under bygging. Nord for Trondheim bygger vi E6 Ranheim til Sveberg og E6 mellom Kvithammar og Åsen. De andre strekningene er under planlegging og utvikling. Det er planlagt å bygge firefelts motorvei med fartsgrense 100 eller 110 kilometer i timen på nesten hele strekningen.
- Ny E6 Kvithammer – Åsen åpner 2027
- Ny E6 Berkåk – Vindåsliene åpner 2027
- Ny E6 Ranheim – Sveberg åpner 2028
- Ny Hommelvik bru i sørgående retning på E6 mellom Sveberg og Værnes bygges også som forberedelse til neste utbyggingsetappe videre mot Værnes
I tillegg jobber vi med en reguleringsplan for ny vei mellom Helltunnelen og Hellstranda på E6.
E6 Innlandet
Vi skal bygge, drifte og vedlikeholde E6 fra Kolomoen i sør til Dombås i nord i Innlandet. Vi skal også utvikle Rv. 4 fra Hunndalen i Gjøvik opptil Mjøsbrua. Ved Hamar skal vi utvikle Rv. 25 til Løten. Ny vei på E6 fra Kolomoen til Moelv er åpnet. Nå bygger vi ny E6 Storhove – Øyer og E6 Roterud – Storhove. Vi jobber med reguleringsplanen for ny E6 mellom Moelv og Roterud. Vi er tidlig i planleggingen av rv. 4 fra Gjøvik til Mjøsbrua. På delstrekningen E16 Kongsvinger – E6 pågår det arbeid med en kommunedelplan for å avklare korridor for den framtidige veien. Prosjektutvikling av strekningen mellom Otta og Dombås, med ekstra fokus forbi Rosten, er også startet opp.
Vestlandet
Vi har ikke egen hovedside for strekninger på Vestlandet
Vi utvider og forbedrer rv. 13 mellom Odda og Tyssedal. Vi jobber også med konkrete planer om rassikring av rv. 13 sør for Odda, samt planer for videre arbeid mellom Tyssedal og Hardangerbrua. E136 Dombås-Vestnes: Vi skal bygge ny vei på Veblungsnes og skal utbedre veien mellom Stuguflåten og Raudstøl. Dette er en del av en helhetlig utbedring av E136 mellom Dombås og Vestnes.
E39
Vi har ansvar for å planlegge, bygge og drifte ny E39 fra Kristiansand til Ålgård. Vi har åpnet ny E39 med firefelts motorvei mellom Kristiansand og Mandal og ny E39 gjennom Lyngdal. Vi starter å bygge ny E39 mellom Mandal og Blørstad i 2025. Vi arbeider med en reguleringsplan for ny E39 mellom Bilstad i Lund kommune, gjennom Eigersund kommune frem til Bue i Bjerkreim kommune i Rogaland.
E18
Vi har åpnet ny E18 mellom Arendal og Tvedestrand og mellom Dørdal og Rugtvet. Nå bygger vi ny E18 mellom Rugtvet og Langangen gjennom Porsgrunn kommune. Den nye veien åpner i 2026. Når dette prosjektet er ferdig utbygd, vil det være sammenhengende firefeltsvei på E18 fra Oslo til og med Bamble. Reguleringsplanarbeid pågår mellom Bamble og Kragerø pågår, og det skal utarbeides kommunedelplan for ny E18 Tvedestrand – Risør. Det pågår arbeid med prosjektutviklings av strekningen mellom Arendal og Grimstad.
Nord-Norge
Ny E6 over Kvænangsfjellet ble åpnet i 2024. Flere veier i Nordland og Troms, som var en del av vårt oppdrag er nå tilbakeført til Statens vegvesen.
Nå bygger vi disse veiene
- Ny E39 fra Mandal til Blørstad i Agder, åpner i 2028.
- Ny E18 fra Rugtvedt til Langangen i Telemark, åpner i 2026
- Ny E6 fra Roterud til Storhove i Innlandet, åpner i 20xx
- Ny E6 mellom Storhove og Øyer i Innlandet, åpner i 2027
- E136 mellom Dombås i Innlandet og Vestnes i Møre og Romsdal, utbygging pågår
- Ny E6 mellom Berkåk og Vindåsliene i Trøndelag, åpner i 2027
- Ny E6 med Hommelvik bru i Trøndelag, på sørgående retning ferdig i 2025
- Ny E6 mellom Ranheim og Sveberg åpner i 20xx
- Ny E6 mellom Kvithammar og Åsen i Trøndelag, åpner i 2027
- Rv. 13 mellom Skare og Voss, første del på strekningen mellom Odda og Tyssedal i Vestland åpner i 2026
Vi har åpnet disse veiene
- Ny E39 gjennom Lyngdal i Agder (2025)
- E6 over Kvænangsfjellet i Troms og Finnmark (2024)
- E39 fra Kristiansand til Mandal i Agder (2022)
- E6 fra Kvål til Melhus i Trøndelag (2022)
- E6 fra Kolomoen til Moelv i Innlandet (2020)
- E18 fra Arendal til Tvedestrand i Agder (2019)
- E18 fra Dørdal til Rugtvedt i Telemark (2019)