E18 Rugtvet – Langangen
Vi bygger 17 kilometer ny E18 gjennom Grenlandsområdet, som vil åpne i 2026. Veien har fire felt og fartsgrense på 110 kilometer i timen. Trafikkflyten gjennom Grenland blir mye bedre. Det blir tryggere vei med kortere reisetid. Vi bygger seks tunneler, to store broer og flere andre konstruksjoner.
Oppdateringer
Nattarbeid på bruene i Langangen
I forbindelse med byggingen av nye bruer i Langangen, så gjennomføres det støpearbeider fra og med torsdag 15. mai til og med fredag morgen 16. mai.
Nye Veier arrangerer fullskala redningsøvelse på E18 Rugtvet-Langangen
Onsdag 9. april gjennomfører Nye Veier og totalentreprenøren Eiffage fullskala redningsøvelse i samarbeid med nødetatene i Grenland. Øvelsen konsentreres i området mellom Rugtvet og Skjelsvik.
Veistengninger Markavegen
Viktig trafikkmelding: Det blir kvelds/nattestengt i Markavegen under Langangsfjordbrua tirsdag 11. mars kl. 17.00 til onsdag 12. mars kl. 06.00.
Nytt kjøremønster på E18 i Porsgrunn mellom Kjørholttunnelen og Steinbrekkatunnelen
I løpet av fredag 20. desember blir det nytt kjøremønster forbi anleggsområdet på E18 på strekningen mellom Kjørholttunnelen og Steinbrekkatunnelen.
-
Fakta om veien
- Firefelts motorvei med fartsgrense på 110 kilometer i timen
- Ny E18 gjennom Grenland er totalt 17 kilometer.
- Tunneler: Bambletunnelen, Kjørholttunnelen, Grenlandstunnelen, Bjønnåstunnelen, Kokkersvolltunnelen og Blåfjelltunnelen.
- Bruer: Grenlandsbrua, Herregårdsbrua, Sundsåsdalbrua og Langangsfjordbrua.
- Kryss: Kjørholtkrysset, Skjelsvik av og på-kjøringsramper inne i fjell og Lannerkrysset.
-
Hva skal veien løse?
- E18 er en viktig vei gjennom den sørlige delen av landet.
- En ny og moderne vei vil fjerne møteulykkene, gjør reisen sikrere og kjøretiden kortere.
- Med firefelts vei og bedre kryssløsninger, blir det lettere å komme frem.
- Nye Veier har ansvaret for E18 fra Langangen i Porsgrunn til Grimstad i Agder.
- Planen for den nye veien
Tidslinje
Lansering av bru er en metode for å bygge bruer, spesielt de med lange spenn. Det går ut på å bygge brudekket på den ene siden av elven eller dalen, og deretter skyve det over til den andre siden. Denne metoden brukes ofte når det er vanskelig eller upraktisk å komme til midten eller den andre siden av brua direkte
Kontakt entreprenøren
Byggingen utføres av entreprenøren EIFFAGE Génie Civil.
Har du spørsmål om aktivitetene i anleggsområdet?
Kontakt EIFFAGE Génie Civil på e-post: communication.eiffagenorge@eiffage.com
Ønsker du varsel når det sprenges?
Abonner på gratistjenesten Nabovarsling.no - E18 Langangen-Rugtvedt