E18 Tvedestrand–Risør
Den nye motorveien mellom Tvedestrand og Risør skal forbedre fremkommeligheten for både personer og gods, samt sikre en effektiv flyt av varer og tjenester i regionen. Veien vil øke trafikksikkerheten og redusere antall ulykker.
Forslag til kommunedelplan for E18 Tvedestrand-Risør med konsekvensutredning legges ut på høring og offentlig ettersyn
En nasjonal hovedvei med fire felt og fartsgrense 100 km/t ligger til grunn for planarbeidet. Planområdet strekker seg fra Rødmyr i Tvedestrand til Akland i Risør, en avstand på omtrent 15 kilometer. Arealene i E18-korridoren reserveres for senere detaljregulering.
Planforslaget legges ut på offentlig ettersyn 26. juni 2025. Synspunkt, innspill eller andre relevante opplysninger må være Nye Veier i hende senest 10.oktober, 2025.
Det interkommunale plansamarbeidet for E18 vedtok i møte 24.06.2025 å sende forslag til kommunedelplan med konsekvensutredning for E18 Tvedestrand-Risør på høring og legge den ut til offentlig ettersyn. Samtidig forslås det å oppheve deler av eksisterende kommunedelplan for E18 Dørdal-Grimstad som vil bli erstattet av den nye kommunedelplanen.
Bli kjent med planen og gi ditt innspill ved å trykke på boksen under.
Oppdateringer
Forslag til kommunedelplan for E18 Tvedestrand-Risør er ute på høring
Nå er forslaget til kommunedelplan mellom Tvedestrand og Risør ute på høring. Fristen for å gi innspill er 10.oktober, 2025.
Endring av plantype fra detaljregulering til kommunedelplan
I samsvar med Nye Veier sin anbefaling vedtok det interkommunale plansamarbeidet (IKP), den 03.02.2025, å videreføre planarbeidet for E18 Tvedestrand – Gjerstad som en kommunedelplan, i stedet for en detaljregulering.
Nye Veier anbefaler korridor 20
Nye Veier har lagt fram konsekvensutredningen for ny E18 Tvedestrand – Gjerstad. Analysen som er gjort viser at korridoralternativ 20 kommer best ut av de fire alternativene som er utredet i den samfunnsøkonomiske analysen.
-
Fakta om veien
- Det er flere utfordringer med dagens vei knyttet til veistandard og fartsgrense.
- Dagens E18 mellom Tvedestrand og Gjerstad har midtdeler fra Gjerstad og mot Akland, og fra Lunde til Tvedestrand. Resten av strekningen har malt midtstripe.
- Fartsgrensene varierer fra 70 km/t til 90 km/t og det er vekselvis to- og tre felts vei.
- Gjennomsnittlig trafikkmengde i 2023 varierte fra 9 700 til 10 700 bilder per døgn (ÅDT).
- Trafikkmengden i juli 2023 var på ca. 17 000 kjøretøy per døgn syd for Akland ved Vinterkjær. I perioden fra 2018 til 2022 er det registrert elleve ulykker på denne veien.
Finn bakgrunnsdokumentet her.
-
Hva skal veien løse?
E18 er en viktig vei gjennom sørlige deler av landet. En ny og moderne vei fjerner møteulykkene, gjør reisen sikrere og kortere.
-
Interkommunal samarbeid om planen
- Nye Veier har ansvar for utbygging av ny E18 fra Grimstad til Langangen i Porsgrunn
- E18 går gjennom åtte kommuner som siden 2018 hatt et interkommunalt plansamarbeid. Plansamarbeidet skjer etter plan- og bygningslovens kapittel 9 og ledes av et styre med medlemmer som er utpekt av kommunestyrene i de enkelte kommunene.
- I henhold til vedtektene, som er vedtatt i de åtte kommunestyrene, kan styret for eksempel varsle planoppstart, fastsette planprogram, sende reguleringsplan ut til offentlig ettersyn og høring, og anbefale kommunene å vedta et forslag til reguleringsplan.
Er du berørt av et veiprosjekt?
Et veiprosjekt kan ha store ringvirkninger på folks liv, bolig og reisevei. Her finner du informasjon om dine rettigheter, og hva du kan gjøre for å påvirke prosessen.