Gå til hovedinnhold

Informasjon om bygging av Grenlandsbrua og begrensninger for båttrafikken

Nye Veier og totalentreprenøren Eiffage starter i sommer på den omfattende monteringen av bruelementer på den nye Grenlandsbrua. Totalt 14 stålelementer, hver med en vekt på 140 – 170 tonn, skal heises opp fra lektere på fjorden.

Sist oppdatert: 13. juni 2025 kl. 11.31

Farleden gjennom Brevikstrømmen blir åpen for fritidsbåter under 24 meter.

De første løftene er planlagt gjennomført i juli. Løftearbeidene krever god planlegging og godt vær. Selve løfteoperasjonene er planlagt gjennomført med ca. to ukers mellomrom og arbeidene kommer til å pågå i minst ti måneder.

Fritidsbåtene påvirkes lite av bruarbeidene, men for å ivareta sikkerheten for de sjøfarende og de som arbeider på fjorden og på brukonstruksjonen dirigeres fritidsbåtene til en sikker led. Det er viktig at alle holder lav fart, trygg avstand til bruarbeidene og følger merking og informasjon fra vaktbåter.

Brevikstrømmen stenges for skip på over 24 meter i perioder på inntil 14 timer.

Reguleringen av båttrafikken skjer i tett samarbeid med Brevik sjøtrafikksentraltjeneste (VTS) og Kystverket.

Grenlandsbrua fra sør - juni 2025 (Foto: Eiffage)

Den nye Grenlandsbrua blir visuelt lik eksisterende bru. Brua, som skal dekke de to sørgående kjørefeltene, blir 605 meter lang, 11,5 meter bred og får et hovedspenn på 330 meter. Brua bygges av betong og stål og både nord- og sørspennet skyves ut fra tunnelene på hver side. Seksjonene i midtspennet skal heises opp fra lektere fra fjorden.