Gå til hovedinnhold
Planlegges

E39 Lyngdal - Kvinesdal

Vi planlegger ny E39 fra Lyngdal gjennom Kvinesdal til kommunegrensen med Flekkefjord. Forslaget til reguleringsplan for denne veien ble lagt ut på høring i november 2023. Kommunene skal vedta reguleringsplanen.

Den nye veien fra Lyngdal til Kvinesdal er en viktig del av E39 mellom Kristiansand og Ålgård. Veien vil øke trafikksikkerheten, binde regionen tettere sammen, redusere reisetiden og legge til rette for vekst og utvikling. Veien er ikke prioritert for bygging per høsten 2024.

Reguleringsplanen for ny E39

Den foreslåtte reguleringsplanen starter ved Røyskår i Lyngdal og går vestover til grensen mellom Kvinesdal og Flekkefjord ved Dunsædvatnet. Når reguleringsplanen er vedtatt, vil planen for hele E39 fra Kristiansand til Flekkefjord være på plass.

Les mer om forslaget til reguleringsplan her Forslag til reguleringsplan E39 Lyngdal vest - Kvinesdal

Det er også laget en film som viser planforslaget

Den 24 kilometer lange veien inkluderer kryss på Oppofte og Frøytland, en ettløpstunnel til Øyesletta, og en kobling mellom Smeåsen og Dragedalen via eksisterende E39 til Oppofte. Dagens kryss på Oppofte bygges om.

Tunneler og bruer

Ny E39 vil ha tre tunneler: Vatlandstunnelen, Espedalstunnelen og Refstiheitunnelen. Det bygges også nye broer over Fedafjorden, Møska og Frøitlandsfossen.

Gjenbruk av dagens vei og miljøhensyn

Ca. 6,5 kilometer av dagens E39 vil bli gjenbrukt mellom Iddelandsvatnet og Oppofte, noe som reduserer arealbeslaget. Løsninger som unngår jordbruksområder, vann og myrområder er prioritert. Minst mulig naturverdier, kulturminner og bebyggelse skal berøres, og flere viltoverganger er planlagt.

Innspill til reguleringsplanen

Fristen for innspill til reguleringsplanen gikk ut 17. desember 2023. Det kom 20 merknader fra Lyngdal og 26 fra Kvinesdal. Merknadene omhandlet vilt/naturmangfold, trasevalg, matjord, landbruk, skogsområder og grunnerverv. Statsforvalteren i Agder hadde innsigelser på omdisponering av dyrka jord og utredning av alternative traseer på Store Meland. Alle innspill er vurdert og besvart i et merknadsdokument.

Behandling av planforslaget

Planforslaget ble behandlet av miljø-, plan- og teknisk utvalg i Lyngdal kommune 29. august 2023, og forvaltningsutvalget i Kvinesdal kommune den 17. august 2023, før det ble lagt ut til høring og offentlig ettersyn.

Forslaget til reguleringsplan

  • Illustrasjon av nettverksbuebru over Fedafjorden (Foto: Sweco/NyeVeier)
    (1 / 5)
  • Kryss på Opofte
    (2 / 5)
  • Kryss på Frøytland og tilførselsvei til Øye. Illustrasjon: Sweco/Nye Veier
    (3 / 5)
  • Tunnel til Øyesletta. Rundkjøring kobling eksisterende vei. Illustrasjon: Sweco/Nye Veier
    (4 / 5)
  • Faunapassasje ved Lyngåsen mot Dyblemyra. Illustrasjon: Sweco/Nye Veier
    (5 / 5)

Kontakt oss

Felt markert med * er obligatoriske
Kontakt oss om denne veien
Consent for storing submitted data *

Andre deler av E39

E39

Hovedstrekning

E18 Ytre ringvei

Planlegges

E39 Lyngdal

Bygges