E39 Mandal - Blørstad
Vi skal bygge cirka ni kilometer firefelts vei fra Mandalskrysset vestover til Blørstad. For å koble den nye veien sammen med dagens E39 skal det bygges tre kilometer vei til Tredal.
Oppdateringer
Kan du bidra til å minske ventekø?
Vi oppfordrer veifarende mellom Mandal og Holum som kan, til å benytte tilførselsveien via E39 Mandalskrysset og Ime, sentrumsnært Mandal.
Hold avstand til anleggsområdet
🚧Viktig beskjed til alle som bor og ferdes i nærheten av anleggsområdet til E39 Mandal-Blørstad: Vi har observert at uvedkommende tar seg inn på anleggsområdet vårt – også utenom arbeidstid. Det er farlig og utgjør en stor risiko, selv når maskinene ikke er i drift.
Åpner og stenger
Lørdag 8. november gjenåpnes fylkesvei 455 Marnarveien gjennom anleggsområdet vårt på Lindland, sør for Holum i Lindesnes kommune. Når Marnarveien er blitt åpnet, vil fylkesvei 4226 Daleveien på vestsiden av Mandalselva bli stengt for trafikk.
Status anleggsarbeid E39 Mandal-Blørstad
Nye Veier har engasjert Hæhre Entreprenør til å bygge 9,7 km ny, trafikksikker E39 videre fra Mandalskrysset til Blørstad. Derfra skal det også bygges 3,6 km tofelts tilførselsvei til Tredal, hvor man kobler sammen eksisterende E39 med den nye veien i en rundkjøring.
Tryggere og mer effektiv vei
- Vi har valgt Hæhre entreprenør til å bygge ny E39 fra Mandalskrysset til Blørstad.
- Det er vedtatt en en sikker firefelts vei med midtdeler. Møteulykker forsvinner og reisen blir mer effektiv.
- Veien blir kortere og hastigheten øker. Da blir reisetiden kortere.
- Dette er en del av den helhetlige utviklingen av E39 mellom Kristiansand i Agder og Ålgård i Rogaland.
- E39 binder Agder og Rogaland tettere sammen som et felles bo- og arbeidsmarked.
- Vi jobber med forutsetningene for at E39 videre fra Blørstad til Lyngdal skal bli klar for anbudskonkurranse.
-
Fakta om veien
- Arbeidet for Hæhre entreprenør har en kontraktsverdi på 2,2 milliarder kroner eks. mva.
- Det skal bygges 8,8 km firefelts motorvei.
- Tre km tilførselsvei fra Blørstadkrysset til dagens E39 ved Tredal.
- Veien får to større bruer, en over Mandalselva og en over Djupedalen.
- I tillegg blir det en tunnel gjennom Skreheia og en gjennom Vråheia.
-
Plandokumenter
- På toppen av siden finner du det detaljerte kartet med reguleringsplanen
- Plandokumentene for denne delen av veien.
-
Hva skal veien løse?
Målet med den nye veien:
- bedre trafikksikkerhet
- bedre fremkommelighet
- vekst og utvikling i regionen
- bedre bomiljø for de som bor langs dagens E39