Gå til hovedinnhold

Status anleggsarbeid E39 Mandal-Blørstad

Nye Veier har engasjert Hæhre Entreprenør til å bygge 9,7 km ny, trafikksikker E39 videre fra Mandalskrysset til Blørstad. Derfra skal det også bygges 3,6 km tofelts tilførselsvei til Tredal, hvor man kobler sammen eksisterende E39 med den nye veien i en rundkjøring.

Sist oppdatert: 16. oktober 2025 kl. 13.08

Mai i år startet forberedende arbeider med blant annet hogst og etablering av pilotveier for å komme inn i anleggsområdet. I august begynte grunnarbeider, og siden har det vært gradvis mobilisering av personell og utstyr. Her følger en status for arbeider per starten på oktober.

Prosjektet er delt inn i fem hovedparseller og to kryssområder. Parsell 1 starter i forlengelsen av Mandalskrysset og strekker seg til og med brua over Mandalselva.

Parsell 1:
Mandalskrysset-Mandalselva

Illustrasjon av prosjektets parsell 1, fullførelse av Mandalskrysset til og med bru over Mandalselva.

Flytting av masser fra forrige prosjekt. Disse massene bruker vi til anleggsvei og fyllingsmasser. Masseutskiftning ved Lindlandstjønna. Her må vi stabilisere med fastere masser. Her bygger vi også steinskjeteer for å holde på massene i myra. Dette er strenger av stein som hjelper oss å ha kontroll på bløte masser.

Parsell 1: Videre arbeider i oktober

Oppbygging av ny Marnarvei vil starte etter at masseutskifting er ferdig. Legging av stikkrenner i fylling til Marnarveien og hovedveien.  Stikkrennene er viktige å ta med tidlig siden de ligger lavt i fyllingen og må ses i sammenheng med masseflyttingen. Stikkrennen som krysser like ved Stemmen brua på Marnarveien har en innvendig diameter på 1,6m. Her kan det renne mye vann! Uttak av fjellskjæring fra Marnarveien ned mot Mandalselva. Her vil vi i gang fordi vi trenger å etablere et riggområde når vi skal bygge brua over Mandalselva.

Området ved Mandalselva

Hogsten er ferdig helt ned til Mandalselva, som ligger midt i bildet her. På andre siden av elva er det også hogd på toppen, der skal veien fortsette på vestsiden av Mandalselva bro. Fremover vil fokuset her bli å lage anleggsvei ned mot elva. 

Området ved Lindlandstjønna

I Lindlandstjønna har vi lagt ut to siltgardin. Disse vises som hver sin hvite pølse som ligger på tvers av vannstrømningen i tjønna. Under hver av pølsene er det festet en gardin som henger nedover i vannmassene. I dette gardinet kan vannet filtrere fritt gjennom, men partikler som jord og sand vil bli holdt tilbake. Dette gjør at eventuelle partikler ikke blir transportert videre med vannmassene. 

 

Parsell 2:
Mandalselva-tunnelpåhugg for Skreheiatunnelen

Parsell 2: Pågående arbeider
Bygging av anleggsvei ned til Urdalen, opp her vil vi ta inn det tunge utstyret som skal brukes i P2.
Bygging av anleggsvei ut til akse 4, ovenfor Daleveien. Her er det ca. 40 høydemeter ned til Daleveien.
Vi vil fortsette med uttak av skjæring ved Nedre Undal. Dette arbeidet vil pågå en god stund fremover.
Bygging av anleggsvei mot Skreheiatunnelen for omlegging av høyspent som krysser veilinjen.
Ved Stigland skal vi ta imot store mengder masser fra tunnelskjæringen til Skreheiatunnelen. Da må vi være klare til å ta imot masser.

Parsell 2: Videre arbeider i oktober
Uttak av skjæring mot akse 4 (brufundamentering) ovenfor Daleveien like ved Mandalselva. Fortsette uttak av skjæring ved Nedre Undal. Rive låven ved Nedre Undal 92 og starte på anleggsvei opp til Øvre Undal. Dette blir en viktig tilkomstvei i prosjektet og for å flytte på utstyr mellom skjæringene. Omlegging av høyspent ved skjæring inn mot Skreheiatunnelen. Uttak av skjæring ved Lauvstø. Legge om høyspent som krysser hovedtrassen paralellt med Daleveien.

Parsell 3:
Skreheiatunnelen-Vråheiatunnelen

Forberedende arbeider.

 

Parsell 4 og Blørstadkrysset:
Vestre påhugg Vråheiatunnelen til prosjektgrense Blørstad 

Bygging av anleggsvei inn til påhugget ved Vråheiatunnelen. Rensk av fjell og klargjøring av massemottak fra skjæring ved tunnelpåhugget. Massene fraktes til oppbygging av Blørstadkrysset. Parsell Starte uttak av skjæring ved påhugget til Vråheiatunnelen. Eablering av siltgardiner i Vråvann

Parsell 4: Videre arbeider i oktober
Starte uttak av skjæring ved påhugget til Vråheiatunnelen. Eablering av siltgardiner i Vråvann.


Parsell 5:
Tilførselsvei Blørstad-Tredal

Forberedende arbeider. Våren 2026 starter grunnarbeidene.


Parsell 5: Videre arbeider i oktober
Forsterke og masseutskifte i fylkesvei 3998/fv.408 Sjølingstadveien ved Tredal. Veien er stengt for normal trafikk. Estimert stengetid er til og med 27. oktober. Se 175.no for siste status.