Status og julehilsen fra E39 Bilstad–Bue
Vi nærmer oss årsslutt for prosjektet E39 Bilstad–Bue. Her er en oppsummering av hva som er gjort i år, og hva som skjer videre i 2026. Takk til alle som har bidratt til et godt samarbeid og en god framdrift gjennom året.
Sist oppdatert: 19. desember 2025 kl. 13.50

Det er blitt mange kartleggingsturer innenfor prosjektområdet dette året. Det har bidratt til å få oversikt over blant annet naturangfold og livet i bekker og vassdrag. Foto: Sweco
Kort om prosjektet
Nye Veier utreder ny E39 fra Bilstad i Lund via Eigersund til Bue i Bjerkreim som del av strekningen Kristiansand–Ålgård. Målet er å regulere en trafikksikker, framtidsrettet firefelts hovedvei med fartsgrense110 km/t. Planarbeidet følger forskrift om konsekvensutredninger, og kommunene Lund, Eigersund og Bjerkreim som er planmyndigheter.
Dette har vi gjort i 2025
Den 5. mars kunngjorde Nye Veier oppstart for detaljregulering av E39 mellom Bilstad og Bue.
Gjennom høsten har Nye Veier gjennomført omfattende feltarbeid og kartlegginger for å styrke kunnskapsgrunnlaget og planlegging av veilinjer. Dette omfatter blant annet kartlegging av naturmangfold, hydrologi og kulturminner, samt grunnundersøkelser for å verifisere trasevalg og byggegrunn. Nye Veier har i tillegg hatt en rekke møter og befaringer med kommuner, sektormyndigheter, interessentgrupper og berørte grunneiere for å sikre åpenhet, forutsigbarhet og medvirkning. Den uformelle dialogen mellom de formelle høringene har gitt nyttige innspill og bidratt til løsninger som kan redusere konsekvenser for den enkelte grunneier og forebygge konflikter.

Glimt fra undersøkelsesarbeid i planprosjektkorridoren. Foto: Sweco
Planprogram
Planprogrammet beskriver rammene for planprosessen, krav til utredningene og hvordan ny E39 Bilstad-Bue sikrer involvering av berørte grunneiere. Videre anbefaler det linjer som skal konsekvensutredes. Herunder hvilke miljø- og samfunnsmessige virkninger en ny E39 Bilstad-Bue vil gi, og behovet for masselager.
I forbindelse med planprogrammet har det blitt utarbeidet en silingsrapport over alternativer vi har vurdert.
- Silingsrapporten sammenligner blå korridor over Gjedrem med den vedtatte E39-korridoren, sier Thomas Kaaløy Jensen, prosjektleder plan i Nye Veier

Videre framdrift i 2026
Vinteren 2026 legger Nye Veier ut forslag til planprogram med silingsrapport på høring. Silingsrapporten redegjør for vurderte linjer og kryssplasseringer som bør utredes videre i konsekvensutredningen. I høringsperioden inviterer Nye Veier til informasjons- og særmøter samt åpne kontordager. Prosjektinformasjon oppdateres jevnlig på prosjektets nettside.
- Vi takker sektormyndigheter, berørte kommuner, interessentgrupper og grunneiere for konstruktivt samarbeid gjennom året. Innsatsen og dialogen har vært avgjørende for fremdriften i E39 Bilstad–Bue. Vi ser fram til å fortsette det gode samarbeidet i 2026, sier Thomas Kaaløy Jensen, prosjektleder plan i Nye Veier.