Gå til hovedinnhold

Overskuddsmasser fra prosjektet E6 Kvithammar-Åsen

I forbindelse med vegprosjektet E6 Kvithammar-Åsen synes det å foreligge et masseoverskudd i den sørligste parsellen (Holan, se vedlagt kartskisse) som prosjektet søker å finne alternativt mottak for utenfor prosjektet. Nye Veier AS (NV) er byggherre og tiltakshaver for prosjektet, mens Hæhre Entreprenør AS (HE) er totalentreprenør. De aktuelle overskuddsmassene inngår i totalentreprisen og evt. annen disponering må derfor avtales/koordineres med begge parter.

Hensikt

Prosjektet har tilgjengelig deponiområde for disse massene internt, men en søker gjennom utlysning å finne mottaker(e) som kan innebære en bedre samfunnsøkonomisk utnyttelse av massene enn deponering i internt regulert massedeponi. I dette ligger bl.a. potensiale for bedre utnyttelse, kortere transportavstand på egnet vegnett, redusert transportulemper for omgivelser/medtrafikanter, forbedret personsikkerhet og samlet sett lavere klimautslipp.

Mottaker

Mottaker i denne sammenheng ansees å være offentlig eller privat aktør som har godkjent mottaksområde for aktuelle masser og volum. Det forutsettes at det foreligger, og på forhånd i nødvendig grad kan forevises, arealplanmessige, geotekniske og byggesaksmessige tillatelser for å forsikre om at aktuell utfylling/mottak er lovlig.

Omfang og tidsperspektiv

Omfang av potensielle overskuddsmasser vil være avhengig av noen rekkefølgefaktorer, bla. knyttet til lokal utnyttelse, men er antatt å samlet kunne utgjøre 7.000-10.000 am3.

Av hensyn til øvrig framdrift skal disse massene fjernes fra nåværende lagring i tidsrommet 27. oktober 2025 til 05.november 2025. Evt. mottak utenfor dette tidsintervallet vil i utgangspunktet ikke bli vurdert da det vil innebære konsekvenser for øvrige aktiviteter.

Det vil bli lagt opp til et transportvolum på inntil ca. 2.000 m3 pr. dag i de tidsperioder det pågår transport. 

Massenes beskaffenhet

De aktuelle massene er benyttet som vegoppbygging for midlertidig etablert veg for anleggstrafikk, dette for å hindre økt belastning på Holveien i løpet av anleggsperioden. Dette er like nord for Kvithammar og øst for dagens E6 trase og ny rundkjøring. Se vedlagte kartutsnitt. Dette er steinmasser som er utsprengt i forbindelse med prosjektet, primært fra forskjæringen for Forbordfjelltunnelen, men også noe begrenset omfang fra bergskjæringer langs Holveien.

Massene ansees primært egnet som stabil god fyllmasse, og er benyttet som vegfylling og vegoppbygging for midlertidig anleggsveg Holveien.

Den mekaniske styrken kan imidlertid være noe redusert, så de er å anse som lite egnet/uegnet der det stilles slike kvalitetskrav.

Da dette er stein fra bergskjæringer, er maks steinstørrelse normalt D<500mm. Noen unntak kan forekomme.

Det er brukt elektroniske tennere på all sprenging, noe som sterkt begrenser omfang av plastrester i massene i ft. bruk av Nonel.

Det foreligger geologiske rapporter forbundet med Holveien og forskjæring for Forbordfjelltunnelen. Aktuelle rapporter gjøres tilgjengelig for interessenter.

Vilkår og forutsetninger

Massene er i dette tilfellet fellesskapets eiendom og evt. avhending av en slik ressurs som kan representere en verdi vil måtte gjøres slik at eventuelle interessenter har lik forutsetning/vilkår, jf. Instruks for utrangering, kassasjon og avhending av materiell og fast eiendom som tilhører staten (Normalinstruksen).

I dette tilfellet er en ute etter en mulig samfunnsøkonomisk gevinst, men en vil samtidig unngå et stort administrativt apparat. NV/HE ønsker derfor primært én mottaker med kapasitet til å ta imot hele volumet, men åpner også opp for at volumet kan fordeles på flere interessenter. Minstevolum av mottak av masser settes til størrelsesorden 3.000 m3.

NV/HE vil dekke kostnadene med opplasting og transport (lastebil og henger) inntil 1 km (en vei) langs offentlig vegnett som er åpent for allmenn ferdsel og har minimum 10 tonn helårs aksellast. Utgangspunktet for denne transportstrekningen er massenes opplastingspunkt i anleggsvegen i Holveien. Det forutsettes at videre transport utover 1km fra opplasting til tipp, utøves av HE eller deres UE, og at NV/HE tilbyr en transportpris for den andel av transporten som mottaker evt. skal dekke.

Med hensyn til alternativ løsning og klimabudsjett settes maksimal transportlengde til 20 km (en vei).

Mottaker dekker transportkostnad for evt. videre transport langs offentlig vegnett (ut over 1 km en vei) og på sidevegnett. Mottaker har risiko for skade på evt. vegnett som ikke er åpent for alminnelig ferdsel og som ikke har 10 tonn helårs aksellast. NV/HE forbeholder seg derfor retten til etter egen vurdering å avvise evt. mottakere der en anser at deler av aktuell transportstrekning ikke er tilfredsstillende mht. trafikksikkerhet eller risiko for skade på veg eller transportutstyr.

Det vil ikke være hensiktsmessig eller økonomisk forsvarlig å omlaste masser underveis i transportkjeden.

Mottaker har ansvar og kostnadene knyttet til mottak/utlegging, herunder bla. koordinering og at utlegging skjer i henhold til aktuelle planer og geotekniske vurderinger.

Videre prosess

Aktuelle mottakere bes skriftlig melde interesse til NV ved Gry Gustafsson - gry.gustafsson@nyeveier.no - innen 14.10.2025.

I slik melding bes minimum opplyst følgende:

  • Navn og kontaktinfo på ansvarlig mottaker, evt. virksomhet
  • Kort info om tiltaket
  • Bekreftelse på godkjent mottaksområde inkl. relevante arealplanmessige, geotekniske og byggesaksmessige tillatelser
  • Aktuell transporttrase og transportlengde fra opplastningsområde til tipp
  • Ønsket mottaksvolum (am3)

NV/HE vil etter utløpt frist for å melde interesse ta kontakt med de som har meldt interesse for nærmere vurderinger rundt gjennomførbarhet og innhold i en mulig avtale. I den sammenheng avklares også om slik avtale skal skrives mellom mottaker og NV eller mottaker og HE.   

Rød sirkel viser området hvor overskuddsmassene foreligger

Figur1: Rød sirkel viser området hvor overskuddsmassene foreligger og utgangspunktet for beregning a...Vis mer
Figur1: Rød sirkel viser området hvor overskuddsmassene foreligger og utgangspunktet for beregning av transportlengde.
Figur1: Rød sirkel viser området hvor overskuddsmassene foreligger og utgangspunktet for beregning av transportlengde.
Figur1: Rød sirkel viser området hvor overskuddsmassene foreligger og utgangspunktet for beregning av transportlengde.