Gå til hovedinnhold

Omfattende grunnundersøkelser gir ny kunnskap om ny Rv. 4

Nye Veier har i flere runder boret etter fjell i Gjøvik kommune. Hensikten er å forberede et kunnskapsgrunnlag for planlegging av ny Rv. 4 i tunnel under Gjøvik by. Dessverre har det vist seg krevende å finne godt tunnelfjell, og det er derfor fortsatt behov for ytterligere grunnundersøkelser.

Sist oppdatert: 31. oktober 2025 kl. 14.06

For å få en god ramme for planarbeidet, vil varslet oppstart av de formelle planprosessene måtte avvente til de naturgitte muligheter og begrensninger er avdekket. Nye Veier venter at oppstart av offentlig planarbeid kan skje andre kvartal 2026.

Nye Veier har prioritert å kartlegge grunnforholdene i de områdene der det mangler data og kunnskap, konsentrert rundt de mest aktuelle veikorridorene.

Det er gjennomført grunnundersøkelser for tunnelalternativene under Gjøvik by, blant annet i Hunndalen, ved Kallerud og i området rundt Bassengparken. Det er også gjort grundige undersøkelser ved Steinsjordet og videre nordover mot Ramberget og Dalsjordet.

Resultatene viser at det generelt er mye løsmasser, både i byområdet og videre nordover langs Mjøsa.

Grunnundersøkelsene som er gjennomført så langt har gitt prosjektet ny kunnskap og god innsikt i hvor det er mulig å bygge ny rv. 4 mellom Hunndalen og Mjøsbrua. Generelt kan vi si at det er noe mer løsmasser enn ønskelig med tanke på en tunnelløsning, men ikke mer enn at det er mulig å finne gode løsninger. For et mulig alternativ som kobler veien til dagens kryss på Kallerud, er det imidlertid mer utfordrende enn forventet. Der viser grunnundersøkelsene at berget ligger dypere under løsmassene enn tidligere antatt. Det må gjøres flere undersøkelser ved Brusvehagan før vi kan begynne å planlegge et tunnelalternativ under dette området. 

Nye Veier har benyttet et bredt spekter av metoder for å kartlegge grunnforholdene. På kartutsnittet vises grunnundersøkelsene i sentrale strøk av Gjøvik. Svarte linjer viser hvor det er utført seismikk, som gir et bilde av grunnen langs en linje. Med borerigg er det gjort undersøkelser i punkter, vist med grønt merke. Borriggen gir et mer nøyaktig bilde, men er konsentrert til et lite nålestikk for hver borprøve. I tillegg er det nyttet geoskanning ved hjelp av helikopter. Ny kunnskap er satt sammen med tidligere kjente data, og gir en totalvurdering av forholdene under bakkeoverflaten.

Kart grunnundersøkelser rv. 4 - oktober 2025 Kart grunnundersøkelser rv. 4 - oktober 2025

Resultatene medfører behov for ytterligere vurderinger før Nye Veier kan legge frem forslag om planprogram med en anbefalt korridorer for ny rv. 4 mellom Hunndalen og Mjøsbrua. Det er svært viktig at prosjektet har fått denne kunnskapen tidlig i planprosessen. Det gir mulighet til å gjøre nødvendige tilpasninger og sikre at vi finner den beste korridoren for ny rv. 4.

Nye Veier tar sikte på å legge frem forslag til planprogram til kommunen for ny rv. 4 i løpet av første halvår 2026.

Kartbildene viser tykkelse på løsmasser over berg, samt antatt høydekote for bergoverflaten. Kartene er basert på dagens informasjon, og vil oppdateres etter hvert som vi opparbeider enda bedre kunnskap om området.