Prosjektoppdatering E6 Roterud - Storhove
I prosjektet pågår det nå omfattende masseforflytning.
Sist oppdatert: 06. november 2025 kl. 11.26
Underentreprenør Stian Brenden Maskinservice AS har daglig fire gravemaskiner, to dozere, to valser og hele 23 lastebiler i full drift på Strandengen ved Biristrand. Totalt transporteres og legges det ut rundt 6 500 tonn masse hver dag!

Mange anleggsmaskiner er i sving når 6 500 tonn masse forflyttes daglig! Foto: AF Gruppen
Massene som hentes fra Hovemoen brukes til å bygge en ny anleggsvei mellom Roterud og Strandengen. Veien er nå omtrent 60 % ferdigstilt, og er avgjørende for å sikre fri tilkomst til veibyggingen fra nedsiden av det nye nordgående løpet på E6.

En anleggsvei sikrer adkomst til prosjektet fra nedsiden av det nye nordgående løpet av E6. Foto: AF Gruppen
Samtidig benyttes stein fra utsprengningen av Vingnestunnelen på Trosset i grunnarbeidet for det nye nordgående løpet på E6. Masseforflytningen av tunnelstein er den største arbeidsoperasjonen som skal utføres i dette området, og fremdriften styres av både tilgangen på stein og nok klargjorte områder for fylling. Så langt følger arbeidet planlagt fremdrift.

Grunnarbeidet til det nye nordgående løpet til E6 mellom Roterud og Strandengen er i gang. Foto: AF Gruppen
I området mellom Roterud og Strandengen bygges først det nye nordgående løpet, som vil ligge mellom dagens E6 og Mjøsa. Når dette er ferdig, flyttes trafikken på E6 over, slik at arbeidet med det nye sørgående løpet kan starte. Denne etappevise løsningen bidrar til å minimere ulempene for trafikantene under anleggsperioden.

Det jobbes for tiden med det nordgående løpet på ny E6. Samtidig lages en anleggsvei på nedsiden, som sikrer adkomsten til utbyggingen. Fyllmasser hentes fra tunneldrivingen av den nye Vignestunellen, og benyttes i grunnarbeidet til det nye nordgående løpet ved Strandengen. Foto: AF Gruppen