E39 Lyngdal
Vi åpnet ti kilometer ny vei 2. juni 2025, og kryss ved Lyngdal i øst og på Kvinesheia i vest. Det meste av veien er enten tunnel eller bruer. Det betyr at E39 stort sett flyttes bort fra bebyggelsen og inn i fjellet.
Oppdateringer
Åpner for trafikk
Nye Veier åpner for trafikk på den nybygde E39-strekningen gjennom Lyngdal. – Vi er glade for å kunngjøre at veien åpnes for trafikk mandag 2. juni, sier prosjektsjef Anita Enebakk i Nye Veier.
Velkommen til åpen besøksdag på E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest
Høsten 2021 startet byggingen ny E39 gjennom Lyngdal. Nå er veien nær ferdigstilt, og i den anledning inviterer Nye Veier og JV Implenia Stangeland til åpen besøksdag i anlegget.
Sirkulært materiale i veikroppen
Nye Veier og samarbeidspartnere startet denne uka en omfattende test av SiGS, et biprodukt fra smelteverk til bygging av ny E39 gjennom Lyngdal. - Dette er en viktig del av arbeidet med å utvikle verdikjeder som er mer bærekraftige og bruke materialer som er sirkulære.
Feiret gjennomslag og 12.000 meter drevet tunnel
En stor milepæl ble nådd i Nye Veiers prosjekt E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest, da gjennomslagssalven på den 3400 meter lange Rossåstunnelen ble skutt.
-
Fakta om veien
Vi tildelte arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS kontrakten med å bygge denne delen av E39.
E39 er planlagt som firefelts motorvei med fartsgrense 110 kilometer i timen. E39 gjennom Lyngdal har to lange tunneler og flere bruer. -
Hva skal veien løse?
Dette er en del av ny E39 mellom Kristiansand i Agder og Ålgård Rogaland. Veien binder fylkene tettere sammen som et felles bo- og arbeidsmarked.
- En sikker vei som går utenom tettstedet Lyngdal.
- Midtdeler fjerner møteulykker og antall ulykker reduseres betydelig.
- Slakere vei gir lavere utslipp fra alle kjøretøy. Det gjelder spesielt store lastebiler og vogntog.
- Veien ble åpnet 2. juni 2025.
- Planen for den nye veien