Gå til hovedinnhold
Ferdig

E39 Lyngdal

Vi åpnet ti kilometer ny vei 2. juni 2025, og kryss ved Lyngdal i øst og på Kvinesheia i vest. Det meste av veien er enten tunnel eller bruer. Det betyr at E39 stort sett flyttes bort fra bebyggelsen og inn i fjellet.

Oppdateringer

Åpner for trafikk

Nye Veier åpner for trafikk på den nybygde E39-strekningen gjennom Lyngdal. – Vi er glade for å kunngjøre at veien åpnes for trafikk mandag 2. juni, sier prosjektsjef Anita Enebakk i Nye Veier.

Velkommen til åpen besøksdag på E39 Lyngdal øst - Lyngdal vest

Høsten 2021 startet byggingen ny E39 gjennom Lyngdal. Nå er veien nær ferdigstilt, og i den anledning inviterer Nye Veier og JV Implenia Stangeland til åpen besøksdag i anlegget.

Sirkulært materiale i veikroppen

Nye Veier og samarbeidspartnere startet denne uka en omfattende test av SiGS, et biprodukt fra smelteverk til bygging av ny E39 gjennom Lyngdal. - Dette er en viktig del av arbeidet med å utvikle verdikjeder som er mer bærekraftige og bruke materialer som er sirkulære.

Feiret gjennomslag og 12.000 meter drevet tunnel

En stor milepæl ble nådd i Nye Veiers prosjekt E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest, da gjennomslagssalven på den 3400 meter lange Rossåstunnelen ble skutt.

  • Fakta om veien

    Vi tildelte arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS kontrakten med å bygge denne delen av E39.


    E39 er planlagt som firefelts motorvei med fartsgrense 110 kilometer i timen. E39 gjennom Lyngdal har to lange tunneler og flere bruer.

  • Hva skal veien løse?

    Dette er en del av ny E39 mellom Kristiansand i Agder og Ålgård Rogaland. Veien binder fylkene tettere sammen som et felles bo- og arbeidsmarked.

    • En sikker vei som går utenom tettstedet Lyngdal. 
    • Midtdeler fjerner møteulykker og antall ulykker reduseres betydelig.  
    • Slakere vei gir lavere utslipp fra alle kjøretøy. Det gjelder spesielt store lastebiler og vogntog. 
    • Veien ble åpnet 2. juni 2025.
  • Planen for den nye veien

Andre deler av E39