Gå til hovedinnhold

Statusoppdatering ved årsskiftet

Ved inngangen til julen kan vi meddele at utbyggingen av E6 Kvithammar–Åsen er 96 prosent fullført.

Sist oppdatert: 21. desember 2025 kl. 08.00

I løpet av 2025 er det produsert for ca. 1,3 mrd. kr. og utført ca. 500 000 timeverk med arbeid i prosjektet fordelt på tre entrepriser. Arbeidene har fulgt planen, og vi er spesielt glade for at vi, tross svært stort arbeidsomfang, har hatt kun ett skadetilfelle (lite kutt i finger) siden starten av januar. 

Det er lagt 110 000 tonn asfalt, og den siste betongkonstruksjonen ble ferdigstilt i sommer. Totalt er det støpt 22 000 m³ betong fordelt på ca. 30 konstruksjoner. 

 

Asfaltarbeid i Vuddudalen. (Foto: Øystein Wiggen/Nye Veier)

 

Vann- og frostsikringsarbeidene i tunnelene ble ferdigstilt i oktober, og prosjektet omfatter til sammen 24 kilometer tunnel.  

Trafikantene fikk ta i bruk rasteplassen på Kvithammar til fellesferien, og deler av framtidig E6 og fylkesveg i den nordligste delparsellen (Vassmarka) ble åpnet for trafikk i starten av november. 

Hæhre Entreprenør AS er totalentreprenør for hovedprosjektet. I tillegg gjennomfører LAG Entreprenør AS og Strand Fasade AS selvstendige entrepriser på støyskjerming av rundt 60 eiendommer. Av disse er tiltakene i Stjørdal ferdigstilt i 2025, mens de gjenstående i Levanger forventes ferdigstilt i 1. kvartal 2026, lenge før ny E6 åpnes for trafikk. 

Hvorfor bruke nesten et år på de siste 4 prosentene? 

Prosjektet begynner å fremstå tilsynelatende ferdig, spesielt ute i dagen og i de to lengste tunnelene (Forbordsfjell- og Åastunnelen). I de tre øvrige tunnelene gjenstår fortsatt mye arbeid, primært elektroinstallasjoner, og dette vil pågå fram til sommeren. 

På en moderne vei er det et stort omfang av sikkerhetssystemer med automatikk og styring som skal kobles opp mot Vegtrafikksentralen (VTS).  Spesielt i et slikt prosjekt, der 12 km av den 19 km lange strekningen går i tunnel. 

Vi er nå inne i en lang og omfattende testperiode der vi skal teste at alt av komponenter og utstyr virker hver for seg. I tillegg må vi teste at utstyret samvirker som tiltenkt. 

 

Medarbeidere i Nye Veier som tester de elekektroniske varslingssystemene i Forbordsfjelltunnelen. En såkalt Site Acceptance Test (SAT).

Når du tar ut et brannslukningsapparat i en tunnel, mister last, får motorstopp, det oppstår røyk, ved hendelser hvor myke trafikanter går i tunnel eller kjøretøy i feil retning så vil dette bli detektert av systemet. Det går da en alarm til VTS, og automatiske eller manuelle tiltak iverksettes.

Disse prosessene er utformet for å beskytte liv og begrense skade, og systemene gir gjennom kamera, sensorer mv. tydelig informasjon om posisjon og hendelsen for øvrig slik at målrettet og riktig redning/tiltak kan iverksettes. Ved hendelser aktiviseres en trafikkstopp der ulike bommer går ned, skilt endrer budskap, røde lys blinker, og kjørefeltsignaler settes til stopp. Dette for å hindre at nye kjøretøy kjører inn i tunnelen og reduserer dermed risikoen for flere involverte. Ventilasjonsanlegg skal starte for å styre røyken bort fra evakueringsveier og redusere faren for kvelning, og brukes også for å sikre godt klima i tunnelen i normal driftstilstand. Pumper skal starte og gi nok og riktig vanntrykk i en rekke brannhydranter for å sikre at nødetatene har tilstrekkelig slokkevann tilgjengelig. Tunnelen har også høyttalere og radiosystemer som kan brukes til å gi beskjeder til trafikanter. 

Dette er noe av det som testes. For etter hvert å få sikkerhetsgodkjenning, og dermed veimyndighetens tillatelse til å sette trafikk på vegen, så betinger dette at entreprenøren først har testet og levert feilfritt anlegg, deretter at byggherren (Nye Veier) har gjort tilsvarende uavhengig test samt at anlegget er testet “ende-til-ende" med skjermbildene hos operatørene på VTS. 

Arbeid som skal gjøres i 2026

Før ny E6 kan åpnes for trafikk skal det legges ytterligere 20.000 tonn asfalt samt gjenstående oppmerking. Det skal gjennomføres øvelser med nødetater, opplæring av driftspersonell (ny entreprenør), bygges GS-veg Holvegen-Skatvalskrysset, gjennomføres spesifikke miljøtiltak i Langsteinelva, Vollselva og på Bolkhaugen samt nedrigging. 

Det er et enormt omfang av dokumentasjon som skal sammenstilles og kobles til modeller og systemer for framtidig driftsoppfølging og det skal gjennomføres tiltak og prosesser knyttet til omklassifisering og overlevering av veg/areal til respektive eiere. 

2026 vil også by på et par idrettsarrangementer, samt et par andre planlagte arrangement, hvor vi ser for oss at publikum/trafikanter kan få kikke litt nærmere på anlegget under kontrollerte forhold før det tas i bruk. Dette gleder vi oss til. 

Dato for veiåpning er fortsatt ikke fastsatt, og blir trolig ikke satt før til sommeren, men alle indikasjoner tilsier fortsatt at dette blir i 4. kvartal 2026

Sikkerhet har høyeste prioritet 

Det er viktig å understreke at anleggsområdet er adgang forbudt for uvedkommende. Opphold i området innebærer betydelig risiko, selv når det ikke pågår synlig aktivitet. Store maskiner fra Hæhre Entreprenør og deres samarbeidspartnere er kontinuerlig i arbeid, og det kan forekomme sporadisk aktivitet uten forvarsel. Anleggsområdet er ikke sikret for personer uten nødvendig autorisasjon og opplæring, og det er derfor strengt forbudt å bevege seg inn i området. 

Ved innfartsveiene til anleggsområdet er det satt opp tydelige skilt og fysiske sperringer som markerer adgangsforbud for uvedkommende. Disse tiltakene er etablert for å ivareta sikkerheten til alle. Det er viktig å merke seg at hele området ikke er gjerdet inn, men det er likevel ikke tillatt å oppholde seg i arbeidsområdet. 

Prosjektledelsen vil takke alle for at dere viser hensyn og etterlever dette, slik at  at alle kommer trygt hjem – hver dag, også i julehøytiden.  

Vi ønsker med dette alle en riktig god jul. 

I Forbordsfjelltunnelen er det bl.a:

  • 203 kamera (for bl.a deteksjon av brann og stanset kjøretøy) 
  • 102 SOS- stasjoner, med nødtelefon og brannslukkere 
  • 128 kjørefeltsignal 
  • 52 Variable fartsgrenseskilt 
  • Radioanlegg for distribusjon av meldinger på DAB- radioen i bil 
  • Brannvannsanlegg med 50 hydranter 
  • 2 vannbasseng med tilhørende pumpesystemer 
  • Veibom, 4 stk. 
  • Rød vekselblink, 4 stk. 
  • Ventilatorer, 30 stk. 
  • 5 tekniske bygg med høyspent og fordelinger for normalstrøm og nødstrøm 
  • 420 lysarmaturer