E136 Flatmark – Monge – Marstein
Vi har tatt over ansvaret for reguleringsplanen på denne strekningen og har begynt å gå gjennom forslaget som Statens vegvesen har laget.
Dagens vei
Store deler av veien har dårlig standard og er utsatt for ras. I tillegg går veien gjennom et nasjonalt landskapsvernområde og berører arealer som har stor verdi, både nasjonalt, regionalt og lokalt.
Veien mellom Marstein og Flatmark er cirka ni kilometer lang og har lav standard. Den er smal, fartsgrensen er lav, det er mange skarpe svinger og trange partier. Veien går i et smalt område mellom jernbanen og elva Rauma. På grunn av dette er det også mange ulykker på strekningen, spesielt på vinteren når det er vanskelige kjøreforhold. Det er mye tungtrafikk på strekningen.
På vegne av Nye Veier AS har Plan AAV, som er et samarbeid mellom firmaene Asplan Viak, ViaNova og Aas Jakobsen, fått i oppdrag å utarbeide reguleringsplan for delstrekningen.
Mål for den nye veien
- Kostnadseffektive løsninger som gir god netto nytte for veien.
- Løsninger som gjør det trygt å kjøre på veien.
- Løsninger som bidrar til å redusere utslipp av klimagasser, i tråd med vår klimastrategi.
- Løsninger som tar minst mulig plass, tar hensyn til naturen og områder med nasjonal eller regional verneverdi.
- Løsninger som gir nok når det gjelder å styre prosjektet og for entreprenøren når de bygger veien.
Tidslinje
På vegne av Nye Veier AS har Plan AAV, som er et samarbeid mellom firmaene Asplan Viak, ViaNova og Aas Jakobsen, fått i oppdrag å utarbeide reguleringsplan for delstrekningen.
Når reguleringsplanen blir lagt ut til offentlig høring i løpet av andre halvdel av 2025, blir det ny mulighet for å komme med innspill.