E18 Tvedestrand–Risør
Den nye motorveien mellom Tvedestrand og Risør skal forbedre fremkommeligheten for både personer og gods, samt sikre en effektiv flyt av varer og tjenester i regionen. Veien vil øke trafikksikkerheten og redusere antall ulykker.
Forslag til kommunedelplan for E18 Tvedestrand-Risør med konsekvensutredning
En nasjonal hovedvei med fire felt og fartsgrense 100 km/t ligger til grunn for planarbeidet. Planområdet strekker seg fra Rødmyr i Tvedestrand til Akland i Risør, en avstand på omtrent 15 kilometer. Arealene i E18-korridoren reserveres for senere detaljregulering.
Det interkommunale plansamarbeidet for E18 vedtok i møte 24.06.2025 å sende forslag til kommunedelplan med konsekvensutredning for E18 Tvedestrand-Risør på høring og legge den ut til offentlig ettersyn. Samtidig forslås det å oppheve deler av eksisterende kommunedelplan for E18 Dørdal-Grimstad som vil bli erstattet av den nye kommunedelplanen. Brev sendt til grunneiere vises her.
Planforslaget ble lagt ut på offentlig ettersyn 26. juni 2025. Fristen for å gi innspill gikk ut 10.oktober, 2025.
Bli kjent med planen ved å trykke på boksen under.
Oppdateringer
Kommunedelplan for E18 Tvedestrand-Risør ferdigstilles våren 2026
18.12.2025 | Det kom 54 høringsuttalelser til kommunedelplan med konsekvensutredning for E18 Tvedestrand-Risør. Temaene for innspillene omhandler miljø og naturmangfold, samfunn og nærmiljø, trafikk og sikkerhet, samt plan og gjennomføring.
Forslag til kommunedelplan for E18 Tvedestrand-Risør er ute på høring
24.06.2025 | Nå er forslaget til kommunedelplan mellom Tvedestrand og Risør ute på høring. Fristen for å gi innspill er 10.oktober, 2025.
Endring av plantype fra detaljregulering til kommunedelplan
25.03.2025 | I samsvar med Nye Veier sin anbefaling vedtok det interkommunale plansamarbeidet (IKP), den 03.02.2025, å videreføre planarbeidet for E18 Tvedestrand – Gjerstad som en kommunedelplan, i stedet for en detaljregulering.
Nye Veier anbefaler korridor 20
27.06.2024 | Nye Veier har lagt fram konsekvensutredningen for ny E18 Tvedestrand – Gjerstad. Analysen som er gjort viser at korridoralternativ 20 kommer best ut av de fire alternativene som er utredet i den samfunnsøkonomiske analysen.
-
Fakta om veien
- Det er flere utfordringer med dagens vei knyttet til veistandard og fartsgrense.
- Dagens E18 mellom Tvedestrand og Gjerstad har midtdeler fra Gjerstad og mot Akland, og fra Lunde til Tvedestrand. Resten av strekningen har malt midtstripe.
- Fartsgrensene varierer fra 70 km/t til 90 km/t og det er vekselvis to- og tre felts vei.
- Gjennomsnittlig trafikkmengde i 2023 varierte fra 9 700 til 10 700 bilder per døgn (ÅDT).
- Trafikkmengden i juli 2023 var på ca. 17 000 kjøretøy per døgn syd for Akland ved Vinterkjær. I perioden fra 2018 til 2022 er det registrert elleve ulykker på denne veien.
Finn bakgrunnsdokumentet her.
-
Hva skal veien løse?
E18 er en viktig vei gjennom sørlige deler av landet. En ny og moderne vei fjerner møteulykkene, gjør reisen sikrere og kortere.
-
Interkommunal samarbeid om planen
- Nye Veier har ansvar for utbygging av ny E18 fra Grimstad til Langangen i Porsgrunn
- E18 går gjennom åtte kommuner som siden 2018 hatt et interkommunalt plansamarbeid. Plansamarbeidet skjer etter plan- og bygningslovens kapittel 9 og ledes av et styre med medlemmer som er utpekt av kommunestyrene i de enkelte kommunene.
- I henhold til vedtektene, som er vedtatt i de åtte kommunestyrene, kan styret for eksempel varsle planoppstart, fastsette planprogram, sende reguleringsplan ut til offentlig ettersyn og høring, og anbefale kommunene å vedta et forslag til reguleringsplan.