E6 Kvithammar – Åsen
Vi bygger firefelts motorvei med fartsgrense 110 kilometer i timen. Veien åpner i 2027. Byggestart var i 2022. Den nye veien er omtrent 19 kilometer, der tolv kilometer går i tunnel og syv kilometer i dagen. Veien bygges av Hæhre Entreprenør AS.
Kontakt entreprenøren
Anleggsarbeidet utføres av Hæhre Entreprenør
Dersom du har spørsmål om anleggs- og sprengningsarbeidet - ta kontakt med Hæhre Entreprenør AS sin nabokontakt for arbeidet. Send e-post til RE6KAA@akh.no
Trykk her for å motta gratis varsel om sprenging fra nabovarsel.no
Oppdateringer
E6KÅ: Overskuddsmasser til avhending
På vegprosjektet E6 Kvithammar-Åsen har Nye Veier et overskudd av sprengstein. Den befinner seg på Holan i Stjørdal kommune, og søkes avhendet på en måte som kan gi økt samfunnsnytte.
E6 Kvithammar-Åsen: Endring av kjøremønster i Vassmarka
Natt til torsdag 25. september* blir det endring av kjøremønsteret i Vassmarka. Hensikten med omleggingen er at vi skal få fjernet den midlertidige rundkjøringen på E6 i Hammermarka, slik at ny E6 kan tilkobles eksisterende E6, fra Vassmarka og nordover.
Informasjonsmøte 15. sept på Åsen
Vi inviterer til møte mandag 15. september, klokken 18.00
E6 Kvithammar-Åsen: Støyskjerming på eiendommer nord for Forbordsfjelltunnelen
Når det bygges ny vei vil det alltid være noen eiendommer som blir berørt og som får mer støy. I forbindelse med utbyggingen av ny E6 Kvithammar-Åsen gjennomføres det kartlegging, beregning og tiltak for å sikre at alle retningslinjer blir fulgt når det gjelder støyskjerming.
Tidslinje
-
Fakta om veien
- Ni minutter kortere reisetid
- 5,6 mrd. NOK eks. mva. i kontraktsverdi
- 19 kilometer firefelts motorvei
- 110 kilometer i timen
-
Hva skal veien løse?
- Øke sikkerhet for trafikantene.
- Lettere å komme frem i trafikken.
- Bedre forutsigbarhet for trafikanten.
- Bygges med midtdeler og separate kjørefelt.
- Mindre støy og trafikk for de som bor langs dagens vei.
- Mye trafikk med tunge lastebiler flyttes bort fra hus langs dagens vei.
- Reisetiden reduseres med ni minutter.
-
Planen for den nye veien
Her finner du reguleringsplanen for E6 i Stjørdal, som ble vedtatt 25. mars 2021
-
Bompenger
Det blir to bommer på denne strekningen
- En ved Forbordsfjelltunnelen (34 kroner for lette kjøretøy, 68 kroner for tunge kjøretøy)
- En på Åsen (14 kroner for lette kjøretøy og 28 kroner for tunge kjøretøy).
Kostnadene er planlagt å skulle være nedbetalt på 15 år.
Den nye E6 mellom Kvithammar og Åsen er 53 prosent bompengefinansiert. Det vil si at 53 prosent av kostnaden dekkes av deg som bilist. Det resterende dekkes av staten gjennom den faste årlige finansieringen av Nye Veier AS.
Bompengefinansiering vedtas av Stortinget etter en prosess hvor Nye Veier også har hatt dialog med lokale og regionale myndigheter.
-
Hvorfor fire felt?
Befolkningen forventes å øke i nordlige Trøndelag, og dermed vil trafikken også øke. Vi bruker standardmodeller for å planlegge befolkningsvekst og trafikkvekst, slik som andre store samfunnsaktører. Det betyr at vi må forbedre trafikksikkerhet og kapasitet.
Den nye veien vil ha fire felt og en fartsgrense på 110 kilometer i timen. En midtdeler vil i stor grad redusere risikoen for møteulykker. Saktegående trafikk, som mopeder og traktorer, skal primært bruke det lokale veinettet.
-
Dyrka mark
Mer av veien legges i tunnel for å beskytte viktig jordbruksland. Vi bruker også overskuddsmasse fra tunnelene til å forme terrenget og gjenskape dyrket mark.
Målet er å bruke minst mulig areal permanent. Dette kalles netto permanent arealbeslag, og vi forventer at dette beslaget blir svært lite.
-
Støyskjerming av eiendommer
Når man bygger ny vei vil det alltid være noen eiendommer som blir berørt og som får mer støy. I forbindelse med utbyggingen av ny E6 Kvithammar-Åsen, er det opprettet et støyprosjekt for å sikre at alle retningslinjer blir fulgt når det gjelder støyskjerming.
Les mer om støyskjerming av eiendommer i E6 Kvithammar-Åsen-prosjektet.