Gå til hovedinnhold

E6 Ranheim – Sveberg: God oppstart fra sommer 2025 – veien videre i 2026

Fra signering av utbyggingskontrakt med Hæhre entreprenør i juni 2025, har det vært en jevn og god fremdrift det første halvåret.

Sist oppdatert: 19. desember 2025 kl. 09.34

Aktivitetsnivået har økt utover høsten og flere leverandører har kommet inn på prosjektet. Det er i dag aktivitet langs hele strekningen. 

  • Fakta om E6 Ranheim-Sveberg:
    • E6 Ranheim-Sveberg er 12,5 km og delt inn i følgende parseller fra sør 
      • Dagsone 1: Ranheim – Væretunnelen 2,4 km 
      • Væretunnelen: 1,6 km 
      • Dagsone 2: Væretunnelen – Reitankrysset 4,4 km 
      • Dagsone 3: Reitankrysset – Brattalia 4,1 km 

Ny firefelts E6 bygges i hovedsak i samme trase som dagens E6. Veien har en trafikkmengde på 20.000 biler i døgnet. Når man skal bygge ny vei i samme trase som eksisterende vei, med denne trafikkmengden, blir det utfordringer for både trafikkanter og utbygger. 

En del av arbeidet i høst har vært bygging av interimsveier for å lede E6 trafikken utenfor anleggsområdene for bygging av ny E6. I tillegg har prosjektet utarbeidet to reguleringsendringer på Stav og på Svebergkrysset. 

  • Ranheim – Væretunnelen
    Govassmark driftsundergang

    En interimsvei leder E6 trafikken utenfor E6 linja for å kunne bygge Govasmark driftsundergang, som ble ferdigstilt i høst.

    Nordre del av dagsone 1 mot Væretunnelen

    Langs Refsetskjæringen ble første del av permanent E6, de to nordgående feltene, tatt i bruk i slutten av november. I forkant av tunnelen skimtes Revset undergang, som ble bygget i høst. 

     

  • Væretunnelen
    Væretunnelen

    I det nye nordgående løpet av Væretunnelen har det vært stor aktivitet gjennom høsten. Nå pågår det trekking av kabler og montering av sikkerhetsutrustning i tunnelen.

    Sommeren 2026 vil det nye løpet åpnes for to-veis trafikk, mens det gamle løpet blir stengt for rehabilitering. Ny to-løps tunnel åpnes i 2028. 

  • Væretunnelen – Reitankrysset
    Leistadkrysset

    I Leistadkrysset pågår siste innspurt av ny interimsvei for E6 trafikken, med to midlertidige rundkjøringer.

    E6 trafikken vil på nyåret ledes på vestsiden av dagens kryss for å frigjøre dette for bygging av nytt toplanskryss med ny Leistadbru over E6.

    Til høyre i bildet pågår det kalk-/sementstabilisering av grunnen som forberedende arbeider for bygging av ny innløpskonstruksjon for eksisterende Storelva kulvert, for tilrettelegging av fiskeoppgang. 

    Leistadåsen

    Over Leistadåsen er det stor aktivitet med bygging av andre etappe av Revdal viltundergang og bygging av ny firefelts E6.

    E6 trafikken ble tidligere i høst lagt på interimsvei på vestsiden av ny E6 trase. 

    Reitankrysset

    I Reitankrysset ble ny interimsarm til/fra Storsand og del av ny midlertidig rundkjøring i E6 bygget i høst.

    Her vil trafikken bli lagt om på nyåret for oppstart av nytt Reitankryss. For ny kryssløsning vil det også bli bygget ny nordgående påkjøringsrampe, retning Værnes. 

     

  • Reitankrysset – Brattalia
    Svebergkrysset

    Langs dagsone 3 ligger Svebergkrysset. For dette to-planskrysset vil det bli bygget et ovalt rundkjøringslokk over E6, der dagens overgangsbru over E6 ligger.

    Gående- og syklende vil få egen bru, Sveberg gang/sykkel-bru, som vil spenne over E6 med ramper og lokalveg ned til butikk.

    Brua ble påbegynt i høst, oppe til venstre i bildet. Og er en av flere konstruksjoner som skal bygges på Sveberg. Også her vil bygging av konstruksjoner og ny E6 medføre midlertidige trafikkomlegginger av E6 trafikken fra 2026. 

Dette starter vi med i 2026 

Det vil bli stor aktivitet langs hele E6 linja i 2026 med vegbygging og bygging av flere konstruksjoner. 

For trafikantene vil det mest merkbare være omlegging av kjøremønster til interimsvegsystem med nye midlertidige rundkjøringer i de store kryssområdene som; Leistadkrysset, Reitankrysset og Svebergkrysset.

Dette vil skje fra nyåret. Prosjektet ønsker at naboer og trafikanter følger med på informasjon som blir gitt i forkant av trafikale omlegginger. Samt tilpasse farten etter forholdene og ta hensyn til omgivelsene og anleggsarbeidet som utføres. 

Sammen passer vi på at alle kommer trygt hjem – hver dag

Det er viktig å understreke at anleggsområdet er adgang forbudt for uvedkommende. Opphold i området innebærer betydelig risiko, selv når det ikke pågår synlig aktivitet.

Store maskiner fra Hæhre Entreprenør og deres samarbeidspartnere er kontinuerlig i arbeid, og det kan forekomme sporadisk aktivitet uten forvarsel. Anleggsområdet er ikke sikret for personer uten nødvendig autorisasjon og opplæring, og det er derfor strengt forbudt å bevege seg inn i området. 

Ved innfartsveiene til anleggsområdet er det satt opp tydelige skilt og fysiske sperringer som markerer adgangsforbud for uvedkommende.

Selv om ikke hele området er inngjerdet, er det ikke tillatt å oppholde seg innenfor anleggsområdet. Dette er avgjørende for å ivareta sikkerheten til alle. 

Takk for tålmodigheten - og god jul! 

Mye har skjedd høsten 2025 og mer vil skje i 2026. Prosjektet E6 Ranheim – Sveberg vil rette en stor takk til alle berørte naboer og trafikanter for tålmodigheten og forståelsen for de ulemper anleggsarbeidet kan ha medført. 

Med ønske om en riktig god jul og godt nyttår.