Registrering i miljø som kan være av arkeologisk interesse, og som må utredes før videre anleggsoppstart.
Biologisk mangfold er mangfoldet av økosystemer, arter eller genetiske variasjoner innenfor artene, og de økologiske sammenhengene mellom disse.
Metode for å skaffe penger til veiutbygging. Normalt angitt som en %-andel av total investeringskostnad.
Dokument fra Regjeringen ved Samferdselsdepartementet til Stortinget for finansiering av et veiprosjekt. Dette er Stortingets beslutningsunderlag for å vedta betaling av bompenger på veistrekninger.
Kontraktspart som skal ha prosjektert og utført det bygg- eller anleggsarbeid som kontrakten omfatter
Sertifiseringssystem for bærekraftighet i utbyggingsprosjekter.
Ansvarlig for planlegging, bygging eller drift av en veistrekning. Se Totalentreprenør
Nye Veiers drift og ansattes utførelse av arbeid i samsvar med lover, forventninger og egne krav innen områdene habilitet, bestikkelser, barnearbeid, like vilkår, sosial dumping, sosialt ansvar, diskriminering og åpenhet.
Verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030.
Et planlagt, godkjent og risikovurdert avvik fra en forskrift eller prosedyre for å oppnå en ønsket forbedring, i betydning fravik fra Statens Vegvesens vegnormaler.
Tillatelse til å avvike fra de opprinnelig spesifiserte kravene for et produkt eller en tjeneste før realisering
Global Reporting Initiative. For en detaljert beskrivelse av opplysningskravene se GRI Standards nettside.
Prosessen for å sikre et konkret prosjekt nødvendig grunn og tilhørende rettigheter for gjennomføring. Les mer på vår side for grunnerverv.
En formell forpliktelse mellom alle ansatte og bedriftens definerte HMS-mål.
Samfunnsansvar og HMSK (helse, miljø, sikkerhet og kvalitet) står sentralt i Nye Veier sin virksomhet – både i egne operasjoner og i forholdet til leverandører. Kravene til etisk standard hos alle våre samarbeidspartnere er høye. Les mer på våre sider for samfunnsansvar og HMSK.
Utslipp som bidrar til global oppvarming. De viktigste klimagassene er karbondioksid (CO2), lystgass (N2O), metan (CH4), hydrofluorkarboner (HFK), perfluorkarboner (PFK), svovelheksafluorid (SF6).
Kommunedelplan er en betegnelse på en plan for anvendelse av bestemte områder, arealer, temaer eller virksomhetsområder innenfor en kommuneplan.
Når Nye Veier kunngjør eller offentliggjør en konkurranse. Se oversikt over Nye Veiers pågående og kommende bygge- og anleggskonkurranser på våre nettsider.
LO-koordinator skal sammen med byggherrens ledelse bidra til at alle entreprenører, underleverandører og arbeidere følger norske lover og regler, og spesielt i henhold til Allmenngjøringsloven, har dekkende arbeidsavtaler for alle med tariffavtaler på byggeplassen.
Miljøfyrtårn er en anerkjent og effektivt verktøy for god miljøledelse. Kriteriesettet for sertifisering er knyttet opp mot Internkontrollforskriften § 5. Miljøfyrtårn gjelder for Nye Veier som virksomhet. CEEQUAL-sertifisering av bærekraft gjelder for utførelsen av ett prosjekt. Se CEEQUAL.
Det å være en Miljøfyrtårn-bedrift er:
Miljøovervåking er en systematisk innsamling av data ved hjelp av etterprøvbare metoder, som baserer seg på hypoteser om sammenhengen mellom årsak-virkning. Overvåkingen omfatter både påvirkning, effekter og miljøtilstand. Målet er å dokumentere miljøtilstanden og utviklingen av denne.
Naturmangfold er summen av biologisk mangfold, mangfoldet av landskapsmessig mangfold, og geologisk mangfold. Mangfold som er rent menneskeskapt - som for eksempel dyrkede planter - regnes ikke som naturmangfold.
En ensartet type natur som omfatter alle levende organismer og de miljøfaktorene som virker der, eller spesielle typer naturforekomster som dammer, åkerholmer eller lignende, samt spesielle typer geologiske forekomster.
Nye Veier utvikler en teknisk/funksjonell spesifikasjon basert på Vegnormalene [se Vegnormaler] som beskriver standarden for en 4-felts motorveiutbygging. Denne spesifikasjonen omtales som Normalveien og skal gjelde alle NV sine utbyggingsprosjekter med mindre annet avtales spesielt. Det vil være behov for å søke fravik fra vegnormaler.
Nasjonal Transportplan. Presenterer regjeringens transportpolitikk. Se mer på regjeringens nettsider.
Nasjonal Vegdatabank. En database med informasjon om statlige, kommunale, private, fylkes- og skogsbilveger. Se mer på Statens vegvesens nettsider.
Plan- og bygningsloven (pbl) bestemmer hvordan landets arealer skal brukes og reguleres. Se mer på lovdata.no.
Benyttes i denne sammenheng som Nye Veier totale prosjektportefølje og omfatter alle prosjekter i alle stadier og faser. [Se porteføljestyring]
Er en betegnelse på metoder som benyttes av prosjekteier for utvelgelse og prioritering av prosjekter i virksomheten.
Et kart over et avgrenset område i en kommune som viser fremtidig grunnutnyttelse i området. Til kartet er det knyttet et sett av reguleringsbestemmelser. En reguleringsplan vedtas av den berørte kommune.
Arter som er kategorisert i Norsk rødliste for arter er plassert i én av de 6 kategoriene: RE (regionalt utdødd), CR (kritisk truet), EN (sterkt truet), VU (sårbar), NT(nær truet) eller DD (datamangel),
Samfunnsnytte er et begrep som omfatter all nytte, vi som individer og samfunnet totalt sett får fra ulike goder og tjenester, inkludert goder som natur og kulturarv. Dette omfatter både økonomiske verdier som inntekt og sysselsetting, og kulturelle og sosiale verdier som vanligvis ikke uttrykkes i form av økonomiske verdier. (Ref. Vista Analyse (54/2016) «Indikatorer for kulturarvens samfunnsnytte»)
At et tiltak er samfunnsøkonomisk lønnsomt, betyr at summen av de positive virkningene av tiltaket overgår summen av kostnadene for samfunnet som helhet. Vi antar da at samfunnet er villig til å betale så mye som tiltaket koster for å gjennomføre det. Både prissatte og ikke-prissatte virkninger skal inngå i vurderingen av samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Nye Veier prioriterer de strekningene som er mest samfunnsøkonomisk lønnsomme når vi velger utbyggingsrekkefølge.
Forslag til veistandard fra Nye Veier for middels årsdøgntrafikk (ÅDT) på 8 000 – 25 000 biler i døgnet. Vil gi mer trafikksikker vei for pengene. Nye Veier ønsker å utfordre dagens vegnormaler med denne løsningen. Den har fordeler ved at den reduserer kostnad, jordtap og klimagassutslipp.
Forskjellen på en SMART firefelt og en normal firefelt (H3) er at førstnevnte har smalere veiskulder og midtparti. Kjørebanene er like brede i begge versjoner (3,50 meter per kjørebane).
Entreprenører som vinner kontrakter eller øker fortjenesten ved å underbetale eller på andre måter gi dårlige vilkår for sine ansatte og innleide.
Skriftlig plan med anvisning om hvordan den totale sikkerhet skal ivaretas i forbindelse med sprengningsarbeidet på et bestemt område.
I Nye Veier er dette definert som et prosjekt. Dette er de veiparsellene som er definert i porteføljen og som det etableres en vegutbyggingsavtale for. Nye Veier prioriterer først de veistrekningene som er mest samfunnsøkonomisk lønnsomme.
Uønsket lyd, måles i desibel (dB). Regnes som forurensning etter forurensningsloven.
Svevestøv, eller partikulært materiale (PM), er delt inn etter størrelsen på partiklene. De viktigste kategoriene er PM10-partikler som er mindre enn 10 mikrometer (µm), PM2,5-partikler som er mindre enn 2,5 µm og PM0,1-partikler som er mindre enn 0,1 µm.
Nye Veier er opptatt av tidlig involvering av entreprenør og rådgiver fordi det gir økt innovasjon og smartere løsninger. Dette resulterer i økt nytte for samfunnet og trafikanten.
Kontraktspart som har påtatt seg prosjektering og utførelse av kontraktsgjenstanden.
Totalentreprise (juridisk) er et bygge- eller anleggsarbeid der entreprenøren i sin avtale med byggherren påtar seg både prosjektering og utførelse.
Nytten av et tiltak for brukerne av veien (trafikantene). Trafikantnytten er som oftes den viktigste prissatte positive virkningen i en samfunnsøkonomisk analyse av et veiprosjekt.
Underentreprenør er kontraktspart som er hyret inn av Totalentreprenør. Se Totalentreprenør.
Brukes i denne sammenheng for et beløpet som staten bevilger til et utbyggingsprosjekt ved en Veiutbyggingsavtale. Dette skal dekke både prosjektkostnader, direkte og indirekte byggherrekostnader, grunnerverv, usikkerhetstillegg, samt risiko og garantipåslag
Vegnormaler er en samlebetegnelse for normaler i Statens vegvesens håndbokserie som inneholder krav til bl. a. vegbygging, vegutforming, tunneler, bruer og ferjekaier, rekkverk og trafikksikkerhetsutstyr.
Statlig organ for tilsyn med vei og veitrafikk. Vegtilsynet holder tilsyn med Nye Veier.
Avtale mellom Nye Veier og Samferdselsdepartementet som skal angi Nye Veiers rettigheter og plikter i utbyggingsfasen, så som tidspunkt for ferdigstillelse, samlet offentlig betaling for utbyggingen (fordelt på statlig del og bompengefinansiering), krav til kvalitet og kvalitetssikring mv.
Vegtrafikksentralen. Nye Veier har kontinuerlig kontakt med VTS for trafikkmeldinger.
Omgivelsene for en organisasjons virksomhet, inkludert luft, vann, jord, naturressurser, planteliv, dyreliv, mennesker, og deres innbyrdes forbindelse
Miljøstiftelsen ZERO er en uavhengig, ideell organisasjon som ble stiftet i 2002 av en gruppe tidligere aktive og ansatte i Natur og Ungdom og Bellona. Nye Veier har partnerskap med ZERO.
Årsdøgntrafikk. Gjennomsnittlig trafikkmengde per døgn beregnet ut fra total (faktisk eller beregnet) trafikkmengde for hele året, delt på antall dager i året.