Offentlig ettersyn

E136 Veblungsnes – Offentlig ettersyn av reguleringsplan  

16. februar ble forslag til reguleringsplan for ny E136 Veblungsnes behandlet i Utvalg for plan og forvaltning i Rauma kommune, og vedtatt lagt ut til offentlig ettersyn.

Mål for prosjektet er å bedre forhold for trafikksikkerhet og framkommelighet på strekningen, samtidig som bomiljøet på Veblungsnes ivaretas på en best mulig måte. Løsningene skal være kostnadseffektive slik at det oppnås akseptabel samfunnsøkonomisk nytte av tiltaket. Nye Veier har stort fokus på løsninger som minimerer klimagassutslipp og arealbeslag.

Innspill til planforslaget kan gis gjennom Rauma kommunes hjemmeside.

Høringsfrist for planforslaget er 6 uker.

Innsynsløsningen nedenfor viser forslag til reguleringsplan som legges ut til offentlig ettersyn. Det er også utviklet enn visningsmodell i 3D med mulighet for 360º orientering og sammenligning av eksisterende og framtidig situasjon.

Trykk her for å bli sendt videre til kartløsning som viser forslag til reguleringsplan.

Trykk her for å se visningsmodell i 3D.

 

Beskrivelse av planforslaget

I forslag til reguleringsplan følger ny veilinje for E136 samme trasé som i kommunedelplanen. Dette medfører at E136 legges om fra Innfjordtunnelen til å gå langs innsiden av sandtaket på Veblungsnes, gjennom ryggen mellom sandtaket og bebyggelsen på Veblungsnes, og videre østover mellom bebyggelsen langs Nuken og Alléen. Ny vei kobler seg til dagens E136 ved Grytten kirke.

Figur: Forslag til ny E136 Veblungsnes (Kilde: Plan AAV, 01.02.2023). 

 

Planforslaget vil gi en betydelig bedring i framkommeligheten på eksportveien gjennom reduksjon i direkte avkjørsler og innkorting av kjørelengden på ca. 500 meter. For å ivareta bomiljøene Nuken og Veblungsnes settes fartsgrensen til 60 km/t, og det planlegges for gode støyskjermingstiltak som sikrer at boligområdene får tilfredsstilt kravene til støy.

Gående og syklende er sikret god framkommelighet gjennom etablering av en ny undergang mellom Nuken og Alléen. I tillegg legges det opp til et krysningspunkt i plan ved Grytten kirke, hvor det også skal etableres to kollektivholdeplasser. Ny adkomst til Veblungsnes etableres i et nytt T-kryss ved sandtaket i Djupdalen, noe som medfører at det ikke blir gjennomgangstrafikk gjennom Veblungsnes. Dette vil gi en stor forbedring av trafikksikkerheten og bomiljøet i området, og forhåpentligvis være med på å stimulere til økt bruk av gange, sykkel og kollektivtrafikk som reisemiddel.

En viktig del av planarbeidet har vært å utrede kvikkleiresonene Grytten og Setnesgrova på Veblungsnes. Reguleringsplanen stiller krav om stabiliserende tiltak for veitraséen som går gjennom kvikkleiresonen Grytten, beregninger viser at tiltaket vesentlig forbedrer sikkerheten og gir tilfredsstillende stabilitet for området.