Hvordan kan ny E18 Tvedestrand – Bamble bli mer bærekraftig?
Store samferdselsprosjekter har konsekvenser for både klima og miljø. Målene i Nasjonal Transportplan er førende for plan- og utbyggingsprosjektene i Nye Veier. Ett av de fem likestilte, overordnede målene i Nasjonal transportplan 2022- 2033 sikter seg mot at alle veiprosjekter skal bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål. I Nye Veiers klima- og miljøstrategi er det definert mål og mulige tiltak for å bidra til å øke bærekraften i prosjektene, og reduserer den negative påvirkningen på verdifulle arealer og naturmangfold.
Landskapsplanlegging – hvordan skal veien tilpasses landskapet?
Prosjektet er nå i en verdioptimaliseringsfase hvor ulike alternative veilinjer og løsninger vurderes. Spørsmålene som stilles er for eksempel hvordan de ulike alternativene påvirker kulturminner, sårbare vassdrag, vilttrekk, eller nærmiljøer. Nye Veier benytter digitale verktøy i kombinasjon med fysiske undersøkelser i de aktuelle områdene. Planleggingen tar sikte på å bevare viktige landskapskvaliteter innenfor et akseptabelt kostnadsnivå. En utfordring kan være å finne balansen mellom de ulike fagene. For eksempel kan ett alternativ som er bra for kulturminner, være dårlig for naturmangfold eller klimagassutslipp og omvendt.
Miljøindikatorene – hvordan skal man avveie ulike miljøverdier?
Miljøindikatorene er utviklet av Nye Veier for å kunne vurdere miljøverdier i ulike faser av veiprosjektet. Systemet er svært godt egnet i faser der mange alternativer skal vurderes over en forholdsvis begrenset tidsperiode. Systemet er basert på eksisterende natur- og kulturdatabaser og viser tydelig de relative forskjellene mellom alternativene. Miljøindikatorene synliggjør påvirkningen på planområdets samlede landskapsverdier (også kalt ikke-prissatte verdier) og vil danne grunnlaget for de avveininger som må gjøres for å velge en korridor. Seks forskjellige indikatorer beregnes i prosessen:
- Verdibeslag (indikerer tap av nasjonale og regionale landskapsverdier)
- Terrengendring (indikerer omfanget av irreversible inngrep)
- Audiovisuelt felt (indikerer støy/visuelle virkninger for beboere og brukere)
- Barrierevirkning (indikerer hinderkonsekvenser for beboere, brukere og dyr)
- Arealbeslag (indikerer areal som disponeres til veiformål)
- Arealgjenbruk (indikerer areal av eksisterende vei som brukes på nytt)
Internasjonal miljøsertifisering gjennom CEEQUAL
For å dokumentere hvordan det jobbes for å oppnå mer bærekraftig veiutbygging, stiller Nye Veier krav til at E18 Tvedestrand-Bamble skal bærekraftsertifiseres. Dette oppnås ved å jobbe etter en global verifiseringsstandard for utbyggingsprosjekter ved navn CEEQUAL i forbindelse med planlegging, prosjektering og bygging av prosjektet. CEEQUAL (Civil Engineering Environment Quality Assessment and Awards Scheme) er en velutprøvd og internasjonalt anerkjent metode for å dokumentere bærekraft i prosjekter.
I dette prosjektet vil noen eksempler for å bedre bærekraften kunne være å begrense uttak og transport av masser, krav om bruk av lavutslippsmaterialer, åpne medvirkningsprosjekter eller tiltak som opprettholder leveområder for vilt og fisk. I optimaliseringsprosessen som pågår nå, vil målsetningen være å redusere klimagassutslipp (spesielt fra arealbruksendringer), vurdere gjenbruk av dagens E18, og medvirkning for berørte. Etter at reguleringsplanen er vedtatt, vil det gjennomføres en (foreløpig vurdering) for å vise kvaliteten på arbeidet som er gjort i denne planfasen. Det er til slutt hele prosjektet inkludert anleggsfasen som skal sertifiseres.