Om prosjektet

Nye Veier skal bygge ny E6 fra Berkåk til Vindåsliene. Fra Skogheim til Fossum var det i opprinnelig reguleringsplan planlagt ny E6 i tunnel som i denne reguleringsplanen endres til firefelt i dagen. Planforslaget ble lagt ut på offentlig høring 17. november 2021. Frist for å gi merknad til planforslaget var 07.01.2022. Reguleringsplanen ble vedtatt i Midtre Gauldal kommune 07.04.22.

Formålet med planarbeidet er å skaffe et formelt grunnlag for bygging av ny E6. Den bygde veien skal sikre at fremtidig veitrafikk, omgivelser og miljø langs hele strekningen ivaretas på best mulig måte. Veien skal gi bedre fremkommelighet og bedre trafikksikkerhet for alle trafikanter, bl.a. ved å:

  • redusere ulykkesrisiko på E6 mellom Ulsberg og Vindåsliene
  • redusere reisetiden og bedre forutsigbarheten for langdistansetransporter
  • legge til rette for overføring av lokal trafikk fra E6 til lokalveisystem
  • legge til rette for god nærings- og samfunnsutvikling og forutsigbar arealbruk

Krav om konsekvensutredning
En reguleringsendring i denne størrelsesorden vil kreve reguleringsplan med konsekvensutredning inkl. planprogram etter forskrift om konsekvensutredninger, Kap. 2 §6.

Midtre Gauldal kommune vurderte tiltaket til å utløse krav om konsekvensutredning med planprogram. Planprogrammet ble fastsatt av Midtre Gauldal kommune 10. september 2020. Planprogrammet gir føringer for planarbeidet, framdrift, medvirkning og utredningstema. Følgende fem ikke-prissatte tema er utredet i planforslaget: naturmangfold, friluftsliv/by- og bygdeliv, landskapsbilde, naturressurser og kulturarv.

I tillegg er følgende fagrapporter utarbeidet: støyanalyse, trafikkanalyse, luftkvalitet, klimagassutslipp, hydrologi, forurenset grunn, geoteknisk rapport, ingeniørgeologi og ROS-analyse.

Beskrivelse av planforslaget
Nye Veier legger opp til ny firefelts motorvei på hele strekningen Ulsberg-Vindåsliene. Strekningen som reguleres er ca. 3 km lang og det legges til grunn dimensjoneringsklasse H3 og H5 med fysisk midtdeler og gjennomgående forbikjøringsfelt i begge retninger. I sør (ved Skogheim) endres dimensjoneringsklassen fra H3 (110 km/t) til dimensjoneringsklasse H5 (90 km/t) gjennom Vindåsliene. Bakgrunnen for denne endringen i dimensjoneringsklasse er terreng- og stigningsforholdene i Vindåsliene samt at den samsvarer med veistandarden på ny E6 i Soknedal.

For dimensjoneringsklassene H3 og H5 er det krav til planskilte kryss. E6 er planlagt uten kryss og det er derfor ikke mulighet for påkjøring på E6 innenfor plangrensen. Det er derimot mulighet for av- og påkjøring ved Sokndalen i nord og Berkåk i sør.

Lokalveier og skogsbilveier beholdes i størst mulig grad som i dag, men skogsbilveier/driftsadkomster vil bli lagt om noen steder hvor ny E6 avskjærer eksisterende skogsbilveier. Vindalslibrua skal utvides til firefelts bru. Ved Bjørset skal E6 gå i bru over lokalvei som fører opp til massetaket på Bjørset. Dagens E6 forutsettes omklassifisert til fylkesvei, og det legges opp til ny fylkesvei i tunnel forbi Vindåsliene. Tunnelen blir ca. 850 meter. Ved Gullvåg camping er det planlagt en viltovergang over E6. 

Framdrift
Byggestart: 2022
Fullført: 2024/2025
Hele strekningen Ulsberg-Vindåsliene er planlagt å være ferdig i 2025/2026.

Virkninger av planforslaget
Ny E6 medfører at dagens trafikk gjennom planområdet i stor grad vil flytte seg vekk fra dagens E6. Dette gir en forbedret situasjon for myke trafikanter. Eksisterende E6 vil bli omklassifisert til fylkesveg. Dette gjennomføres som en egen prosess.

Langs trasé for ny E6 vil det være enkelte boliger som får en forverret støysituasjon som følge av tiltaket. For å påse at ingen boliger får innendørs støynivå over grenseverdi, må alle bygg med beregnet støy ved fasade over Lden = 55 dB vurderes for tiltak. Dette gjennomføres etter at reguleringsplanen er vedtatt, og hver enkelt vil bli kontaktet av Nye Veier. Det reguleres inn en støyskjerm på den aktuelle strekningen. Beregninger viser at ingen boliger vil bli utsatt for luftkvalitet over anbefalt grenseverdi.

Gjennomgangstrafikk og tungtrafikk på eksisterende veg vil bli kraftig redusert, og for barn og unge vil det oppleves tryggere å krysse dagens E6 på vei til og fra skole, venner og fritidsaktiviteter. Ut over dette kan ikke planforslaget sies å ha vesentlige innvirkninger for barn og unges interesser.

For hvert av utredningstemaene kulturarv, naturmangfold, naturressurser og friluftsliv og bygdeliv er konsekvensene av ny E6 vurdert å bli middels negativ. For landskapsbildet er konsekvensene vurdert til å ha negativ virkning mens for miljø vil de ha en positiv virkning. Bakgrunnen for dette er miljøgevinsten ved å bygge E6 i dagen fremfor tunnel. Både selve utbyggingen av tunnel, og spesielt med tanke på drift og vedlikehold.