Gå til hovedinnhold
Hovedstrekning

Innlandet

Vi skal bygge, drifte og vedlikeholde E6 fra Kolomoen i sør til Dombås i nord i Innlandet. Vi skal også utvikle Rv. 4 fra Hunndalen i Gjøvik og nord til Mjøsbrua. Ved Hamar skal vi utvikle Rv. 25 til Løten.

Status for Innlandet

Å bygge disse veiene skal gjøre dem tryggere å kjøre på, og enklere å komme seg rundt. Samtidig skal det bidra til at Innlandet-regionen vokser og utvikler seg, og at vi styrker båndene mellom de ulike delene av landet.

  • Vi bygger ny E6 fra Storhove ved Lillehammer til Øyer. Den åpner i 2027
  • Vi bygger ny E6 fra Roterud til Storhove i Innlandet. 
  • Vi jobber aktivt med planlegging av disse veiene i Innlandet: 
    • Ny E6 mellom Moelv og Roterud
    • Ny E6 mellom Øyer og Otta
  • Vi utreder disse veiene i Innlandet
    • Rv. 4 fra Hunndalen til Mjøsbrua
    • Rv. 25 fra Hamar til Løten
    • E6 fra Otta til Dombås

Disse veiene må vente

  • E6 fra Otta til Dombås

    Vi ser på mulighetene for å utvikle E6 fra Otta til Dombås. Sommeren 2024 presenterte vi en helhetlig strekningsutredning som kunnskapsgrunnlag for strekningen Otta - Vestnes (E6 og E136). 

    Vi har en årlig økonomisk ramme for hvor mye vi kan forplikte oss. Det begrenser hvor mange veier vi kan bygge hvert år. Nå bruker vi hele budsjettet vårt til å bygge veier andre steder i landet.

    Styret i Nye Veier bestemmer hvilke veier som skal prioriteres.

  • Rv. 4 fra Bråstad til Mjøsbrua

    Vi ser på mulighetene for å utvikle rv. 4 fra Bråstad til Mjøsbrua.

    Vi har en årlig økonomisk ramme for hvor mye vi kan forplikte oss. Det begrenser hvor mange veier vi kan bygge hvert år. Nå bruker vi hele budsjettet vårt til å bygge veier andre steder i landet.

    Styret i Nye Veier bestemmer hvilke veier som skal prioriteres.

  • Rv 4 fra Hunndalen til Bråstad

    Vi har en årlig økonomisk ramme for hvor mye vi kan forplikte oss. Det begrenser hvor mange veier vi kan bygge hvert år. Nå bruker vi hele budsjettet vårt til å bygge veier andre steder i landet.

    Styret i Nye Veier bestemmer hvilke veier som skal prioriteres.

  • Rv. 25 Hamar til Løten

    Før vi kan utvikle og planlegge denne veien må vi ha nødvendig finansiering.

    Vi har en årlig økonomisk ramme for hvor mye vi kan forplikte oss. Det begrenser hvor mange veier vi kan bygge hvert år. Nå bruker vi hele budsjettet vårt til å bygge veier andre steder i landet.

    Styret i Nye Veier bestemmer hvilke veier som skal prioriteres.

     

     

Oppdateringer

Grunnundersøkelser for ny E6 i Sel

Nye Veier skal gjennomføre grunnundersøkelser for ny E6 i kryssområdet E6 x rv. 15 på Otta og langs E6 på strekningen Sjoa – Bredevangen. Undersøkelsene skal gi bedre kunnskap om grunnforholdene. 

Geoskanning med helikopter i forbindelse med rv. 4 fra Hunndalen til Mjøsbrua

Nye Veier arbeider med å finne løsninger for ny rv. 4 på strekningen Hunndalen-Mjøsbrua i Gjøvik kommune. Som en del av kunnskapsgrunnlaget skal det gjennomføres geoskanning ved hjelp av helikopter over tre delområder i Gjøvik i tidsrommet 26.-31. mai.

Feltarbeid i Mjøsa i forbindelse med rv. 4 fra Hunndalen til Mjøsbrua

Nye Veier har startet arbeidet med å finne løsninger for ny rv. 4 på strekningen fra Hunndalen til Mjøsbrua i Gjøvik kommune. Som en del av kunnskapsgrunnlaget skal det gjennomføres kartlegging av gyteområder for krøkle langs strandsona i Mjøsa.

Reguleringsplan for E6 Moelv – Roterud

Varsel om utvidelse av planområdet: Det vises til tidligere varsel om oppstart av planarbeid for reguleringsplan for E6 Moelv-Roterud. Det varsles nå om utvidelse av planområdet i henhold til plan- og bygningsloven § 12-8.