Om strekningen

Nye Veier skal planlegge, bygge og drifte fremtidig E18 fra Tvedestrand til Gjerstad. Ny E18 vil redusere reisetid, knytte sammen bo- og arbeidsmarkedsregioner og sørge for færre drepte og hardt skadde i trafikken.

Mål for prosjektet

Et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem i 2050 er det overordnede og langsiktige målet for transportsektoren i Norge. I Nasjonal Transportplan (2022-2033) er det fem likestilte mål som gir retningen for ressursbruken i planperioden som illustrert i figuren nedenfor.

Figur: Viser de overordnede målene i Nasjonal transportplan 2022-2033

Ny E18 som planlegges skal bygge opp under disse målene. For detaljreguleringen er det definert følgende overordnede mål:

  1. Høyest mulig samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Både prissatte og ikke-prissatte verdier og konsekvenser skal vurderes.
  2. Lavest mulig klimagassutslipp.
  3. Arbeidet skal legge til rette for at hele prosjektet skal sertifiseres som minst «very good» i henhold til standarden Breeam Infrastructure.

Dagens vei

Det er flere utfordringer med dagens vei knyttet til veistandard og fartsgrense. Dagens E18 Tvedestrand - Gjerstad er utbygd med midtdeler fra Gjerstad og mot Akland og fra Lunde til Tvedestrand. Resten av strekningen har malt midtstripe. Fartsgrensene varierer fra 70 km/t til 90 km/t. Gjennomsnittlig trafikkmengde i 2023 varierte fra 9 700 til 10 700 bilder per døgn (ÅDT). Trafikkmengden i juli 2023 var på ca. 17 000 kjøretøy per døgn syd for Akland ved Vinterkjær. I perioden 2018–2022 er det registrert 11 ulykker på strekningen. Utbyggingen av midtrekkverk og de varierende breddene medfører redusert framkommelighet på strekningen. Dette gjør seg særlig gjeldende ved hendelser på veien og det er heller ingen god omkjøringsvei på store deler av strekningen.

Organisering

Det er mange aktører som er involvert i et planarbeid. Nye Veier har blant annet etablert en ekstern samarbeidsgruppe som møtes jevnlig. Denne gruppen består av Statsforvalter, Agder og Telemark fylkeskommuner, Norges vassdrags- og energidirektorat, Mattilsynet og Statens vegvesen. I tillegg er det et samarbeid mellom Nye Veier og kommunene gjennom styret i det interkommunale plansamarbeidet og dialog med de enkelte kommunene.

Kommunene har siden 2018 inngått i et interkommunalt plansamarbeid (IKP) etter plan- og bygningslovens kapittel 9. Dette ledes av et styre som har mandat til å fatte prosessledende beslutninger etter plan- og bygningsloven. Dette er for eksempel å varsle planoppstart, sende reguleringsplan ut til offentlig ettersyn og høring, og anbefale kommunene og vedta forslag til reguleringsplan. Samarbeidet består av de åtte kommunene Bamble, Kragerø, Risør, Gjerstad, Vegårshei, Tvedestrand, Arendal og Grimstad. Kommunene har en plankoordinator som koordinerer og samordner kommunenes arbeid i plansamarbeidet.

Kontaktinformasjon

Har du spørsmål til planarbeidet?

Kontakt Stian Blindheim -prosjektleder plan, i Nye Veier: stian.blindheim@nyeveier.no