E39 Bue - Ålgård. Varsel om oppstart av reguleringsarbeid

Nå starter Nye Veier arbeidet med planleggingen av ny E39 på strekningen Bue til Ålgård. Planarbeidet omfatter arealer både i Bjerkreim kommune og i Gjesdal kommune. Vi ber med dette om innspill til planarbeidet.

Nye Veier skal bygge fremtidens løsning for transport av folk og varer mellom Kristiansand og Ålgård. Ny E39 er løsningen på fremtidens behov for kontakt mellom regionene i Norge. En firefelts motorvei vil halvere reisetiden mellom mange steder langs den nye veien. 40 personer har omkommet på E39 mellom Kristiansand og Ålgård siden 2009. Ny E39 med fire kjørefelt, midtdeler og separerte retninger gjør reisen sikrere og tryggere. Fire personer har omkommet og 29 personer har blitt alvorlig skadet mellom Bue og Ålgård i den samme perioden.

Planarbeidet skal legge til rette for etablering av ny firefeltsvei for E39 med tilhørende anlegg mellom fv. 504 Buevegen i Bjerkreim kommune, og Bollestad, sør for Ålgård, i Gjesdal kommune. Det vil bli regulert nytt toplanskryss ved fv. 504 Buevegen, og ny E39 vil bli tilkoblet planlagt toplanskryss ved Bollestad. Reguleringsplanen vil også omfatte arealer for midlertidige anlegg- og riggområder, bussholdeplass og parkeringsplass ved Buekrysset, arealer for massehåndtering og tilrettelegging for omdisponering av landbruksjord, med videre. Nye Veiers mål er å legge minst mulig beslag på landbruksareal, og reguleringsplanen skal legge til rette for at landbruksjord med videre kan bli omdisponert.

Avgrensning av planområdet

I avgrensningen av planområdet har Nye Veier tatt utgangspunkt i kommunedelplan for E39 mellom Lyngdal vest og Ålgård gjennom Søylandsdalen. Langs ny E39 vil det komme skjæringer og fyllinger, og det er usikkerhet knyttet til omfanget på disse. Innenfor varslingsområdet kan det også være aktuelt med midlertidige og/eller permanente områder for håndtering av og tilbakeføring av masser. Terrenget er stedvis bratt, og det må vurderes skredfare og eventuelle tiltak. Langs bekker må skred- og flomfare vurderes, og varslingsområdet omfatter slike områder. Planens avgrensning skal også håndtere en effektiv anleggsgjennomføring. Etter innledende vurderinger har det derfor blitt vurdert som nødvendig å utvide planområdet fra kommunedelplanen sin avgrensning i følgende områder (jamfør vedlagte kart):

  • Bue

Planavgrensningen har med deler av korridor R2 mot sør, i tilfelle annen enn anbefalt løsning R1 velges i kommunedelplanen. Arealet sørøst for fv. 504 Buevegen kan også være aktuelt som midlertidig bygge- og anleggsområde.

  • Ytre Kydlandsvatnet

Planområdet utvides noe mot øst for kommunedelplanen i Ytre Kydlandsvatnet for å sikre anleggs-/fyllingsområde og for å kunne ta med tiltak for å ivareta miljøhensyn i vassdrag under byggeperioden.

Planområdet utvides mot vest, basert på høringsuttale fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) til kommunedelplanen. Tiltaket gjøres for å få vurdert hvordan man kan avgrense påvirkningen av vassdraget og for å gi mulighet for en landbasert trase.

  • Kydland

Planområdet utvides på østsiden av kommunedelplanen ved Kydland for å gi mulighet for masseuttak og/eller deponi.

Planområdet utvides noe mot øst i Indre Kydlandsvatnet for å kunne ta med tiltak for å ivareta miljøhensyn i vassdrag under byggeperioden.

  • Søylandsdalen

Planområdet utvides til å omfatte dagens E39, fordi kommunedelplanen for Lyngdal vest til Ålgård ikke omfatter dagens E39 i dette området. Her kan det være aktuelt å etablere kryss fra dagens E39 for tilkomst til anleggsområder øst for dagens E39. På denne strekningen er det også aktuelt å vurdere om ny E39 kan ligge vest for dagens E39.

  • Oppsalåna – Hamrane

Planområdet utvides øst for kommunedelplanen for å ta med arealer langs elva. Her kan det bli aktuelt å gjøre flomsikringstiltak.

  • Lauvtjørna

Planområdet utvides noe på vestsiden av kommunedelplanen nær Lauvtjørna for å sikre arealer i anleggsfasen.

  • Hellesvatnet – Husavatnet

Planområdet utvides mot øst og tar med Kyllingstad, som er kommunal vei. Videre sørover tas det med et areal langs dagens E39 for å kunne etablere midlertidig adkomst til anleggsområder vest for dagens E39.

  • Tindafjellet - Stegaberget

Planområdet utvides mot øst i forhold til kommunedelplanen. I området rundt Stegaberget vil det bli vurdert en annen veitrase enn i kommunedelplanen. En eventuell alternativ veilinje vil bli plassert vest for dagens E39 i dette området.

  • Auestad – Tøgje – Hellesvatnet

Planområdet utvides mot øst for å ta med arealer langs elva. Her kan det bli aktuelt å gjøre flomsikringstiltak. Ved Auestad kan det også bli aktuelt å stenge den nordre avkjørselen til østsiden av dagens E39, og det vil bli vurdert alternative løsninger for denne avkjørselen.

  • Skurve

Planområdet utvides i området på sørsiden av eksisterende E39 opp til kanten på sykkelveien for å sikre muligheter for eventuelle tilpassinger og utbedringer av eksisterende E39.

  • Bollestad

Planområdet utvides noe mot nord og mot vest for å kunne tilpasse gjeldende reguleringsplan for kryss på Bollestad (del av prosjektet Ålgård - Hove). Reguleringsplanen for Ålgård - Hove tilpasser seg dagens E39 like sør for Øvrekluge, men dette vil bli annerledes med ny E39, som ligger plassert over Klugsvatnet i kommunedelplanen.

Kartet nedenfor viser planområdet. Kartet har to farger:
1. Kommunedelplanens avgrensing
2. Nye Veiers forslag til utvidelse av planområdet.