Anbefaler delvis gjenbruk av eksisterende E39 over Kvinesheia

Deler av eksisterende E39 over Kvinesheia i Agder egner seg for gjenbruk når strekningen mellom Lyngdal vest og Kvinesdal skal bygges ut. Det gir miljømessig gevinst med redusert belastning på klima, miljø og kostnader.

Det er konklusjonen fra Nye Veier, som planlegger ny E39 i forlengelse av prosjektet i Lyngdal som er under utbygging, og frem til kommunegrensen mellom Kvinesdal og Flekkefjord. Nå legges det opp til at ca. 7 kilometer eksisterende vei og tilhørende konstruksjoner kan gjenbrukes. Det tilsvarer cirka 25 prosent av dagens vei.

Matjord som blir berørt av det nye veianlegget blir gjenbrukt i prosjektet. Det er planlagt tre områder langs veien som vil bli tilrettelagt for reetablering av matjord. Disse områdene ligger i tilknytning til eksisterende jordbruksdrift, og blir opparbeidet med bruk av egnede overskuddsmasser fra anlegget før pålegging av matjord.

Det er også i stor grad planlagt å gjenbruke steinmasser langs veien. Herunder voller langs E39 i Høylandsdalen, på Håland og på Frøytland. Disse vollene vil være en god måte å gjenbruke stein på ettersom de vil fungere både som støyskjerming mot bebyggelse og naturområder.

Siden høsten 2021 har Nye Veier i samarbeid med Sweco arbeidet med klima og miljø i sin reguleringsplan med konsekvensutredning for E39 fra Lyngdal vest til kommunegrensen Kvinesdal/Flekkefjord. Strekningen er på omtrent 24 km og har planskilte kryss på Oppofte og Frøytland. På strekningen mellom Iddelandsvatnet og Oppofte gjenbrukes omtrent 6,5 kilometer av dagens E39, fordelt på vei i dagen og Vatlandstunnelen.

Begrensing av uønskede effekter på miljø og klima

Nye Veier jobber bevisst med å begrense uønskede effekter for miljø og klima i planlegging av prosjekter. Gjenbruk av vei er et eksempel på å hensynta klima og miljø.

Nye Veier vedtok i 2021 en ny klima- og miljøstrategi for selskapet. Selskapet har blant annet satt seg som mål å være en tydelig pådriver for nyskapende løsninger innenfor dette feltet i samferdselssektoren, og innarbeider dette i alle plan- og utbyggingsprosjekter. I strategien har Nye Veier definert mål for å forbedre bærekraften i prosjektene, og redusere den negative påvirkningen på verdifulle arealer og naturmangfold.

Strategien bygger oppunder Nasjonal Transportplan som overordnet fremmer et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem i 2050. I planen er det utviklet fem likestilte mål som skal gi retningen for ressursbruken i planperioden.

Bilder