Status og veien videre

Arbeidet med detaljregulering for ny E39 mellom Lyngdal vest og Kvinesdal har pågått for fullt siden varsel om oppstart den 15. september 2021. Det jobbes med tverrfaglige vurderinger og et bredt utvalg løsninger for ny E39 på strekningen. Viktige føringer for Nye Veier er mål i Nasjonal transportplan 2022- 2033, miljøvennlig, effektivt og trygt transportsystem i 2050.

Hva har skjedd i løpet av høsten 2021 og vinteren 2022?

Søk etter de beste veilinjene, kunnskapsinnhenting til fagutredninger og tekniske løsninger for ny E39 på strekningen Lyngdal vest – Kvinesdal har stått i fokus den siste perioden. Her har målene i Nye Veiers klima- og miljøstrategi for å øke bærekraften i prosjektene vært sentrale. For temaene arealbeslag og naturmangfold handler det om å redusere den negative påvirkningen på verdifulle arealer og på naturmangfold. Et av målene er også at Nye Veier skal arbeide for økt gjenbruk der det er grunnlag for det.

Det jobbes med å få på plass flere detaljer, samtidig som det gjennomføres undersøkelser og utredninger. Til høring i slutten av februar utarbeides rapport for finsiling av de forskjellige veialternativene. Finsiling innebærer blant annet å vurdere kost /nytte for de forskjellige linjene, beregne trafikkmengde og trafikkflyt og sammenlikne de forskjellige linjene utfra temaer som kulturvern, naturmangfold, naturressurser, klimagassutslipp m.m.

-I prosjektet har vi gjort en rekke undersøkelser og befaringer knyttet til blant annet naturmangfold, vilt og landskap. Dette er svært viktig for oss, slik at vi kan få et så godt kunnskapsgrunnlag som mulig før vi foretar noen beslutninger, sier planprosessleder i Nye Veier Thomas Kaaløy Jensen.

Planprosessleder i Nye Veier Thomas Kaaløy Jensen. Foto: Nye Veier

Til varsel om oppstart kom det inn 81 innspill, og Nye Veier takker for alle innkomne merknader som har vært til nytte for prosjektet.

-Det jobbes nå med å gjennomgå samtlige innspill, og oppsummere disse i et eget merknadsnotat som vil følge planprogrammet. Innspillene har bidratt med verdifull kunnskap og til å finne de gode løsningene i prosjektet, sier prosjektleder i Sweco Jan Håvard Øverland

Hva skal skje fremover?

Nye Veier og Sweco utarbeider forslag til planprogram med finsilingsrapport som vil legges ut på høring og til offentlig ettersyn mot slutten av februar 2022.

Planprogrammet for E39 Lyngdal vest – Kvinesdal skal gjøre rede for formålet med planarbeidet, hvordan arbeidet med konsekvensutredningen legges opp, hvordan prosjektet skal involvere berørte og andre interessenter, samt videre framdrift i planprosessen.

Finsilingsrapporten rangerer de forskjellige veilinjene og anbefaler en linje for videre regulering.

Ifølge planprosessleder i Nye Veier Kaaløy Jensen, vil dette også bero på innspill som kommer inn til finsilingsrapporten.

- Det er først etter høring av planprogram og finsilingsrapport, i planarbeidets neste fase - når vi har valgt linje, at de konkrete løsningene kan vurderes mer detaljert og nøye, avslutter prosjektleder Øverland i Sweco.

 

Fremdrift januar 2022  

 

 

 

Bilder