Slik jobber Nye Veier med klima og miljø på ny E39 Lyngdal vest-Kvinesdal

Nye Veier jobber hele tiden med å redusere klimagassutslipp og miljøfotavtrykk. I planleggingen av ny firefeltsmotorvei på strekningen Lyngdal vest – Kvinesdal ivaretas dette på flere ulike måter, blant annet ved å redusere påvirkning av tiltaket på vannmiljø, arealbeslag og viktige naturverdier.

Målene i Nasjonal Transportplan er førende for plan- og utbyggingsprosjektene i Nye Veier. Ett av de fem likestilte, overordnede målene i Nasjonal transportplan 2022- 2033 sikter seg mot at alle veiprosjekter skal bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål.

Likestilte målsetninger i Nasjonal Transportplan 2022-2033. Illustrasjon: Nasjonal Transportplan

I Nye Veiers klima- og miljøstrategi er det definert mål for å bidra til å forbedre bærekraften i prosjektene, og redusere den negative påvirkningen på verdifulle arealer og naturmangfold.

I arbeidet med ny E39 Lyngdal Vest-Kvinesdal har Nye Veier i samarbeid med Sweco bidratt med å finne bærekraftige løsninger, som blant annet gjenbruk av dagens E39 i deler av veikorridoren, minst mulig overskuddsmasser av tiltakene og minst mulig intern massetransport.

Klimagassberegninger

Klimagassberegninger utføres for å finne ut hvor stort utslipp av klimagasser prosjektet genererer. For å vurdere dette må det sees på hvilke klimakonsekvenser planforslaget og de enkelte delelementene har, og hvilke faktorer som påvirker utslippet. Slik får vi et kunnskapsgrunnlag og et verktøy for en helhetlig vurdering av klimafotavtrykk og en identifisering av tiltak som kan redusere klimagassutslippene.  

I prosjektet har det blitt utført klimagassberegninger som er benyttet som en del av beslutningsunderlaget i alle planfasene fra grovsiling, finsiling, til KU for å se på muligheter for å begrense prosjektets klimagassutslipp, før et endelig klimagassbudsjett blir utarbeidet for valgt veilinje.  

Nye Veier optimaliserer veilinjene de jobber med for å redusere CO2-utslipp fra blant annet karbonrike arealer som myr, gjennom materialbruk og optimalisering av anleggslogistikk (bla. knyttet til transport av masse). Undersøkelser av myrdybder og karboninnhold i et utvalg av myrområdene ble gjort i løpet av høsten 2022. 

Vannmiljø

I perioden august 2021 til september 2022 utførte Sweco og Nye Veier en innledende undersøkelse av vannforekomster. Disse undersøkelsene ga prosjektet god informasjon om dagens tilstand i vannforekomstene som grunnlag for konsekvensutredningen og videre arbeid. Ett år før oppstart av anleggsarbeidene, vil det foretas en fullstendig kartlegging av vannforekomstene.

Mildrid Elvik Svoen registrerer naturtyper i Høylandsdalen. Foto: Nye Veier

Naturmangfold

I juni 2021 startet Nye Veier opp med systematisk kartlegging av natur og naturtyper innenfor de delene av planområdet som kan bli berørt av tiltak i forbindelse med ny E39. Denne kartleggingen ga verdifull informasjon om hvordan naturverdier kan ivaretas i det videre arbeidet. I dette arbeidet brukte prosjektet gjeldende metodikk for kartlegging av naturtyper og arter, som foregår etter en instruks fra Miljødirektoratet basert på systemet Natur i Norge (NiN). Systemet er samfunnets felles verktøykasse for å beskrive natur og økologi på en sammenlignbar måte. I tillegg utførte Sweco viltkameraovervåkning for flere ulike linjealternativer.

Naturressurser

Konsekvenser på naturressurser blir ivaretatt gjennom konsekvensutredning i hht. Håndbok for konsekvensanalyser V712.  Arealbeslag av berørt jordbruksareal blir beregnet. Det har også blitt utført en kartlegging av jordkvaliteten som gir bedre kunnskap om matjorden, og mulig håndtering av matjorden som berøres.

For å unngå og å begrense skade på naturverdier i størst mulig grad, har Nye Veier jobbet med optimalisering av linjealterantivene gjennom hele prosessen. Der det ikke er mulig å unngå skade blir avbøtende tiltak og tiltak for restaurering og istandsetting vurdert - som for eksempel gjenbruk av matjord, etablering av viltpassasjer, revegetasjon. Løsninger for bruk av matjord ved flytting og eventuelt reetablering vil bli behandlet i en matjordplan, i tråd med jordvernstrategien til Nye Veier.

Bærekraftssertifisering

For å dokumentere hvordan det jobbes for å oppnå mer bærekraftig veiutbygging, stiller Nye Veier krav til at E39 Lyngdal vest- Kvinesdal skal bærekraftsertifiseres. Dette oppnås ved å jobbe etter en global verifiseringsstandard for utbyggingsprosjekter ved navn BREEAM infrastructure (CEEQUAL) i forbindelse med planlegging, prosjektering og bygging av prosjektet. BREEAM infrastructure er en velutprøvd og internasjonalt anerkjent metode for å dokumentere bærekraft i prosjekter. I dette prosjektet vil eksempler for å bedre bærekraften kunne være å begrense beslag av areal, begrense uttak og transport av masser, kreve bruk av lavutslippsmaterialer, tiltak som opprettholder leveområder for vilt og fisk og åpne medvirkningsprosesser.

Miljøplan

Det vil bli utarbeidet en miljøplan som skal følge prosjektet videre, som skal sikre at føringer og krav for ytre miljø blir ivaretatt med oversikt over nødvendige undersøkelser og søknader for utbyggingsperioden.

Bilder