Utreder flere alternative veiføringer for ny E39 Lyngdal vest - Kvinesdal

Nye Veier utreder i disse dager flere alternativer for veilinjevalg på ny E39 mellom Lyngdal vest og Kvinesdal. Utredningsarbeidet vil gi et grundig beslutningsgrunnlag for endelig valg av veilinje.

Før sommeren fastsatte kommunestyrene i Lyngdal og Kvinesdal kommuner planprogrammet for regulering av ny E39 Lyngdal vest – Kvinesdal. Kommunene satte krav om at ytterligere alternativer må utredes enn den anbefalte veilinjen i planprogrammet.  

Utredningsalternativer i Lyngdal:  

Lyngdal kommune ønsker at tre veialternativ gjennom Høylandsdalen skal utredes. Nye Veier skal se på følgende alternativ: alternativ vest, som Nye Veier anbefalte i planprogrammet, alternativ øst og et alternativ som er tunnel.

  

 Tre veialternativ i Lyngdal kommune. Illustrasjon: Nye Veier

Alternativ vest i Høylandsdalen er det anbefalte veialternativet fra planprogrammet. Alternativet ble vurdert til å ha en høyere kostnad enn alternativ øst, men ha mindre negativ påvirkning for naturmangfold, vannressurser, miljø og kulturminner. Veialternativet går sørvest for bebyggelsen.

Alternativ øst er kortere og har mindre behov for sprengning og masseflytting enn veialternativ vest. Men alternativet har mer usikkerhet knyttet opp mot grunnforhold. Kulturminner, våtmark, myrområder og landbruksarealer blir også berørt.

Det siste veialternativet Nye Veier ser på er tunnel. Tunnel berører i utgangspunktet færre verdier i naturen, samtidig vil tunnel innebære et betydelig større behov for lagring av overskuddsmasser. Dette vil lokalt igjen påvirke naturen. Tunnel vil gi kortere veilinje og lokalt mindre støy, men vil være et dyrere alternativ å bygge ut og vedlikeholde.

Utredningsalternativer i Kvinesdal:

I Kvinesdal kommune skal Nye Veier utrede nærmere tre alternative veikryssløsninger vest for Fedafjorden: Frøytland 1, Frøytland 2 og Høyland 2. Etablering av et toplanskryss her er en viktig premiss for veiføring i Kvinesdal. Krysset skal ivareta kobling mot Kvinesdal og kommunesenteret Liknes samt forbindelse til øvrige lokalveier.  

 

Tre alternative veikryss i Kvinesdal. Illustrasjon: Nye Veier

Kryss Frøytland 1 er det anbefalte veikryssalternativet fra planprogrammet og vil gi en kort og effektiv vei mellom Øyesletta og ny E39. Krysset vil berøre landbruksareal og bebyggelse, men har antatt lavest kostnad og gunstig trafikkantnytte. Trafikkantnytte er nytteverdien for brukere av veien etter at den er bygget, som blant annet henger sammen med endret reisetid, økt trafikksikkerhet og endrede transportkostnader.   

En annen mulighet Nye Veier ser på er veikryss Frøytland 2. Et kryss som går noe lenger vest og utenom boliger og dyrka mark, men som kan komme i konflikt med automatisk fredete kulturminner. Alternativet vil medføre store inngrep og høye skjæringer som gir stort masseoverskudd. Frøytland 2 har antatt høyest kostnad av alternativene og vil medføre en dyrere veilinje til Øye.

Alternativet med veikryss Høyland 2 vil ligge i terrenget vest for bebyggelse på Høyland og vil derfor ikke komme i direkte konflikt med bebyggelse eller landbruksareal. Alternativet er antatt å ha minst samlet negativ påvirkning på omgivelsene, men har mindre gunstig trafikkantnytte.  

Kvinesdal kommune vedtok ved fastsettelse av planprogrammet også at kryss på Oppofte skulle konsekvensutredes og optimaliseres. De omkringliggende kommunene i Listerregionen og Agder fylkeskommune har også vært opptatt av et kryss på Oppofte, fordi de ser krysset som vesentlig for gode og raske forbindelser mellom kommunene. Kryss på Oppofte vil vurderes sammen med behovet for veitilførselsvei fra nytt kryss på vestsiden av Fedafjorden til Birkeland.      

Veien videre 

Det vil i den videre planprosessen arbeides med å finne detaljløsninger for å optimalisere veialternativene.
Arbeidet skal resultere i en konsekvensutredning for de tre veialternativene på begge sider av Fedafjorden. Utredningen vil danne grunnlag for beslutning om veilinje som skal reguleres.

I løpet av planprosessen vil det avholdes medvirkningsmøter med forskjellige interessenter, ekstern samarbeidsgruppe og berørte kommuner. 


Nye Veier sikter på å levere et reguleringsplanforslag med konsekvensutredning i løpet av våren 2023.

Fremdriftsplan pr. september 2022. Illustrasjon: Nye Veier  

Bilder