Detaljregulering for E39 Lyngdal vest – Kvinesdal oversendt til kommunene

Nye Veier har oversendt forslag til detaljregulering med konsekvensutredning for delstrekningen E39 Lyngdal vest-Kvinesdal til Lyngdal og Kvinesdal kommuner. Reguleringsplanforslaget inngår i Nye Veiers ansvar for å planlegge og bygge ut ny E39 fra Kristiansand til Ålgård. Reguleringsplanen strekker seg fra Røyskår i Lyngdal til kommunegrensen mellom Kvinesdal og Flekkefjord ved Dunsædvatnet.

Nye Veier har nå sendt over planforslaget til Lyngdal og Kvinesdal kommuner. Forslaget behandles i august måned. Den nye planlagte E39 vil bli en trafikksikker, firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t.

– Dette er en stor dag for oss. Strekningen fra Lyngdal til Kvinesdal er en viktig brikke i helhetlig utbygging av ny E39 mellom Kristiansand og Ålgård i Rogaland, sier planprosjektleder Thomas Kaaløy Jensen i Nye Veier.

Forslaget som overleveres vil bidra til å øke trafikksikkerheten, knytte regionen sammen som felles bo- og arbeidsmarked, redusere reisetiden og forbedre fremkommeligheten. Ny vei vil legge til rette for fortsatt god vekst og utvikling i regionen.

Les mer om planforslaget som er levert til Lyngdal og Kvinesdal kommuner her.

Den 24 km lange strekningen har planskilte kryss på Oppofte og Frøytland. Fra krysset på Frøytland er det regulert en ny ettløps tunnel ned til Øyesletta ved miljøstasjonen og Eramet. I tillegg er det regulert en ny kobling mellom fylkesveien ved Smeåsen og Dragedalen som kobles via eksisterende E39 til kryssområdet ved Oppofte. Dagens kryssområde på Oppofte er planlagt ombygget.


Kryss på Oppofte. Illustrasjon: Sweco/Nye Veier


Kryss på Frøytland og tilførselsvei til Øye. Illustrasjon: Sweco/Nye Veier


Tunnel til Øyesletta. Illustrasjon: Sweco/Nye Veier

 

Tre toløpstunneler

– Veianlegget inneholder tre toløps tunneler: Vatlandstunnelen fra Rørdal til Avkom, Espedalstunnelen fra Oppofte til Fedafjorden og Refstiheitunnelen fra Fedafjorden til Frøytland. Vi har i tillegg regulert ny bru for E39 over Fedafjorden mot Skarpneset, samt en ny bru over Møska på Røyskår og over Frøitlandsfossen ved Frøytland, sier Thomas Kaaløy Jensen i Nye Veier.

På strekningen mellom Iddelandsvatnet og Oppofte gjenbrukes ca. 6,5 km av dagens E39, det gjelder både i dagsone og Vatlandstunnelen. 

 

Tett dialog med berørte parter

Planarbeidet er gjennomført i tett samarbeid mellom Nye Veier, kommunene og andre offentlige aktører. Mottatte innspill gjennom høringsperiodene er hensyntatt i planleggingen. Det har vært tett kontakt med aktørene i ekstern samarbeidsgruppe, fylkeskommunen, Statsforvalter, NVE, viltforeninger og kulturvernmyndigheter som er viktig for å få et bredt kunnskapsgrunnlag i planprosessen.

 

Betydelige kartlegginger

I arbeidet med reguleringsplan er det gjennomført linjesøk og tverrfaglige vurderinger av et bredt utvalg av løsninger for å finne den samlet sett beste traséen for ny E39. Det er utarbeidet silingsrapporter, utredninger og fagrapporter, som har resultert i anbefaling av en løsning for ny E39 som grunnlag for utarbeidelse av reguleringsplandokumenter.

De mest sentrale temaene har vært å finne løsninger som i størst mulig grad unngår vann og myrområder. Vi har også forsøkt å berøre minst mulig kjente naturverdier, kulturminner som blant annet Steggan bru, jordbruksområder og bebyggelse. I tillegg har blant annet Nye Veier arbeidet med å få inn tilstrekkelig med krysningspunkt for vilt, enten som overganger eller som underganger.


Faunapassasje ved Lyngåsen mot Dyblemyra. Illustrasjon: Sweco/Nye Veier

 

– Vi har jobbet målrettet med å redusere barriereeffekten og minimere påvirkningen veien vil ha på det omkringliggende miljøet. Matjordplanen som er utarbeidet vil være veiledende for behandling av matjord under gjennomføringen av anlegget. Permanent beslaglagt fulldyrket og overflatedyrket jord skal gjenbrukes til reetablering eller nyetablering av jordbruksareal, sier Kvaaløy Jensen.

 

Videre framdrift

Kommunene Lyngdal og Kvinesdal vil ventelig behandle forslaget til reguleringsplan høsten 2023. Det skal gjennomføres høring og offentlig ettersyn. Dette vil bli annonsert og varslet.

 

Bilder